Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 20 Kesä 2019 18:58

Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Vinkkejä valokuvaukseen 
Kirjoittaja Viesti
Alfa
Alfa

Vastaa lainaamalla
Viesti Vinkkejä valokuvaukseen
Kerta on tällänen topic piirtämiselle niin miksei valokuvaamiselle! :D
Eli täällä voi kertoa omia ohjeita, jakaa hyödyllisiä tutoriaaleja tai sitten vaikka kysyä apua jossain asiassa.

----

Mä haluaisin tietää, miten sais helpoten liikkuvasta kohteesta tarkkoja kuvia, jos ei ole käytössä mitään super kallista kameraa. Ja miten saa parhaita kuvia pimeessä?
Mulla on Canon EOS 1100D, jos sillä on väliä!

05 Marras 2013 16:54
Profiili WWW
Kettu
Kettu

Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Vinkkejä valokuvaukseen
Hyviä kuvia saat pimeässä ku käytät M asetusta ja säädät sitä 1/30 lukua sillä rullalla joka on laukasimen vieressä. Mut kauheen pimees ei saa tolleen ku tärähtäneitä kuvia. Ja liikkumis kuvia varmaan teleputkilla saa parhaiten ite oon saamassa canon EF 75-300mm putken. (maksaa kärkkäisellä 179e ja voi tilata netistä) myös toki on tamroneita ja sigmoja nekin on kyllä ihan hyviä mut tarkennus voi olla hitaampi. :D
Mullakin on toi 1100D kamerana http://www.mikkosaari.fi/ täällä kans hyviä neuvoja `u´

05 Marras 2013 17:04
Profiili
Hukka
Hukka

Vastaa lainaamalla
Pimeässä kuvaamisessa kannattaa olla jalusta, jotta kamera ei heilahda. ISO herkkyyttä voi säätää vähän korkeammaksi ja suljinaikaa pidemmäksi, esim. 1/30.

05 Marras 2013 17:09
Profiili
Kettu
Kettu

Vastaa lainaamalla
Pimeällä voi käyttää salamaa jos vain mahollista. Ja mielellään ei sitä kameran omaa salamaa vaan ihan kunnon salama, sillä tulee paremmat värit ja vähentää silmien punaisuutta. Ja jos salamaa käyttää niin ei tartte laittaa niin suurta herkkyyttä ja hidasta suljinaikaa

Rungolla ei ole niinkään väliä, vaan juurikin niillä linsseillä. Eli mahdollisimman valovoimainen linssi ja jos zoomi niin kuvaa sillä suurimmalla aukolla

05 Marras 2013 21:11
Profiili WWW
Marsu
Marsu

Vastaa lainaamalla
t1sk1jukka kirjoitti:
Pimeällä voi käyttää salamaa jos vain mahollista. Ja mielellään ei sitä kameran omaa salamaa vaan ihan kunnon salama, sillä tulee paremmat värit ja vähentää silmien punaisuutta. Ja jos salamaa käyttää niin ei tartte laittaa niin suurta herkkyyttä ja hidasta suljinaikaa

Salama on vain siitä huono, oli sitten millainen salama tahansa, ettei se valaise taustaa, pelkästään edessä olevan kohteen. Pitkällä valotusajalla saa hyviä kuvia pimeälläkin, myös taivaankappaleista. Itselläni on siis Nikon D3000 ollut jo kolmisen vuotta ja ihan hyviä kuvia tullut mm. revontulista. :) ISO-arvoja ei kannata lähteä nostelemaan, vaikka niillä lisää valoherkkyyttä saakin. Tulee vain turhan rakeisia kuvia ~

03 Tammi 2014 07:49
Profiili WWW
Hukka
Hukka

Vastaa lainaamalla
takare kirjoitti:
ISO-arvoja ei kannata lähteä nostelemaan, vaikka niillä lisää valoherkkyyttä saakin. Tulee vain turhan rakeisia kuvia ~

No joo hirveästi ISO-arvoa ei kannata nostaa, mutta riippuu kamerasta millä ISO-arvolla kuviin tulee kohinaa.

03 Tammi 2014 09:00
Profiili
Kettu
Kettu

Vastaa lainaamalla
Riippuu rungostakin miten paljon rakeisuutta tulee. Omassa Nikonissa tulee aika typerän näköistä pehmoista rakeisuutta, kaverin Canonissa tulee terävää rakeisuutta joka ei vaikuta kuvan tarkkuuteen ja mua ei tämmöinen rakeisuus oikeastaan haittaa yhtään. Salaman käyttökin riippuu siitä mitä kuvaa. Tietenkään se ei ole hyvä revontulia ottaessa vaan sisätiloissa tai liikkuvaa kohdetta kuvatessa. Hallioloissa oon kuvannut ilman salamaa ISO herkkyydellä 1200 niin että saan liikkeen suurinpiirtein pysäytettyä ja kuvat on tarpeeksi valoisia että tuo herkkyys on juuri siinä rajalla tuleeko liian rakeisia.

15 Tammi 2014 19:40
Profiili WWW
Marsu
Marsu

Vastaa lainaamalla
Itse en käytä salamaa lainkaan, koska en pidä sen aiheuttamasta kovuudesta. *___*

Keikoilla en käytä sitä sen vuoksi, että en halua artistien sokeutuvan. Ja useimmilla keikoilla on käytössä nykyään savukoneita, joten salaman käyttäminen vain huonontaa kuvia, mikäli haluaa muutakin näkyvän kuin harmaata massaa ja kaksi kiiluvaa, punaista silmää.

Eläimiä kuvattaessa se nyt on ehdoton no-no, koska en halua myöskään omien kissojeni sokeutuvan. Toki jos otan kuvan sivusta ja haluan karvojen erottuvan paremmin, niin mikä jottei, mutta muuten kyllä ei.

Autokisoissa (jokkis/ralli) en käytä salamaa kuskien vuoksi. Ralleissa kuvaajana pitää olla mitä yllättävimmissä paikoissa, eikä kuski "saa nähdä yleisöä" joten yhtäkkinen salama jostain pusikosta voi säikäyttää ja auto lentää pellolle. Jokkiksessa ei ehkä keskitytä niinkään ulkokurveissa oleviin välähdyksiin, mutta itse kuvaan useimmiten työpisteeltäni, eli ratapisteeltä, joka on sisäkurvissa hyvin lähellä rataa. Salama myös saattaa häiritä kuskia, mikäli samaiselta ratapisteeltä heilutetaan jonkinlaista lippua.

Eli siis joo, itse olen hylännyt salaman käytön suurimmaksi osaksi, mutta kukin tyylillään. :D Eihän siitäkään mitään tulisi, jos kaikki kuvaisivat samalla tavalla. Valokuvaamisessa ei olisi enää järkeä.

17 Tammi 2014 15:24
Profiili WWW
Marsu
Marsu

Vastaa lainaamalla
Salamasta haluan tulla amatöörikuvaajan mielipiteeni vielä sanomaan nopeasti :'> Että tosiaan itsekään en pidä salamasta taikka käytä sitä, mutta täyte/lisäsalama on ihan eri juttu sitten taas! Haaveilin joskus kakkossalamasta ja sellasesta (miksi ikinä kutsutaankaan) valo..heijastimesta, koska niillä tulee oikein käytettynä tosi hienoja kuvia, varsinkin jos studiokuvaus kiinnostaa. Mutta pelkkä kameran oma salama on aika iso no-no. :-D

19 Tammi 2014 01:36
Profiili WWW
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 9 viestiä ]