Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 18 Kesä 2019 11:44

Vastaa viestiin  [ 38 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Koiratopicci 
Kirjoittaja Viesti
Alfa
Alfa

Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koiratopicci
Joo seefferit jaksaa ihmetyttää.. Mitä hyötyä tosta jalostuksesta on? :D Siis... mitä joku on ajatellu! Ei tollasta voi mihinkää käyttöö laittaa, ku perse viiltää maata pitkin.
Onneks Suomessa (tai ainakin täällä) suurin osa seeffereistä on kuitenkin edes suht suoraselkäsiä.

31 Loka 2013 23:16
Profiili WWW
Marsu
Marsu

Vastaa lainaamalla
Itelle ehdottomasti koirassa on tärkeintä terveys, alkukantaisuus/koiramainen rakenne, käyttötarkoitus ja tietysti ulkonäkö - ja se että kaikki edellämainitut sopivat minun elämäntilanteeseen ja pystyn tarjoamaan koiralle kaiken sen tarvitseman. Sanomattakin selvää että terriereillä tai seurakoirilla ei ole tilaa minun elämässäni. Karvakasalla voisi tietysti luututa lattioita ja jollain ryppyisellä paistinpannulla naaman hakatulla läskipallolla voisi olla käyttöä jalkapallona mutta se siitä.

On aivan 100% varmaa että kun elämäntilanne sallii koiran (ammatti, omakotitalo, työ ja talous kunnossa) niin talooni muuttaa kaksi huskya. Kaksi siksi, että ovat laumaeläimiä. Siperianhusky on ollut eräänlainen intohimo minulle aina ja koska vaeltelu luonnossa erityisesti talvella ja kiinnostus valjakkohararstukseen ovat mun juttujani niin miksei. Eikä ainakaan nykyinen kumppani pistä pahakseen, itseasiassa saatan jopa innostaa sen pois tietokoneen äärestä ulos rullahiihtämään ja lenkkeilemään. :)

Mikäli asiat menevät okei (koirien koulutus sujuu eikä niistä paljastu mitään ongelmakoiria) tulen varmasti hankkimaan myös kaksi koiraa lisää, jotka ovat seuraavat intohimoni; Belgianpaimenkoira Groenendael ja Sileä/lyhytkarvainen skotti. Molemmat rodut sopivat harrastuksiin jotka minua kiinnostaa (valjakkoa, vaeltelua ymym) olisin myös valmis harrastamaan agilitya jälkimmäisen kanssa. Suuresti rotuvalintaan vaikuttaa myös yllämainitsemani seikat.

Pidän myös monista muista roduista ja tahtoisin sellaisia, ongelma on vain siinä, ettei minun kokemukseni, resurssini tai taitoni välttämättä riitä sellaisesta koirasta huolehtimiseen. Voisin hankkia mm. alaskanmalamuutin, jämptlanninpystykorvan, hollanninpaimenkoiran (pitkäkarvainen), lapinporokoiran, australianpaimenkorian, bordercollien, rottweilerin, buhundin, borzoin, mudin, sileäkarvaisennoutajan, beauceronin tai tanskandogin. Valitettavasti osa roduista on niin vaativia joko luonteeltaan tai aktiivisuustasoltaan että en tosiaankaan tiedä kykenisinkö tarjoamaan koiralle hyvää elämää. Lunnikoirasta haaveilemisen lopetin rodun hyvin heikon terveystilanteen vuoksi. Suomenlapinkoirakin minulle kelpaisi, mutta minulla ei ole samanlaista intohimoa kyseiseen rotuun kuin moniin muihin - mutten näe lapparia missään nimessä mahdottomana! (Ja tiedän, että äitini tulee Rokin kuoleman jälkeen hankkimaan lapparin, sitä voi sitten aina paijailla!)

En missään tapauksessa tulisi hankkimaan mitään terrierejä tai seurakoirarotuja. Nyk. kumppani puhui joskus että tykkäisi jostain pienestä terrieristä mutta minä kartan niitä viimeiseen saakka. En voi sietää sitä karvaa, sitä räksytystä/isottelua enkä muutoinkaan ulkonäköä. Nyrkein tapettavat pikkukoirat eivät vain ole mun juttuni. Ja nämä ylijalostetut koirathan on sitten ihan oma sarjansa; englanninbulldoggi, ranskanbulldoggi, pekingeesi, bostoninterrieri, cavalier kingcharlesinspanieli ja kingcharlesinspanieli. Noita koiria nähdessäni mieleen juolahtaa vain kysymys, miksi kukaan tahtoo itsellensä tuollaisen (ja maksaa siitä hyvällä tuurilla 2000 euroa ja saman hinnan moninkertaisesti terveyskuluihin?) Myös eräs järkyttävän näköinen koirarotu on kääpiöbullterrieri ja bullterrieri. Se naama.... mitä sille on tapahtunut!? Saksanpaimenkoira on myös ehdottomasti ei-listalla.

01 Marras 2013 00:58
Profiili
Kettu
Kettu

Vastaa lainaamalla
No borzoi ei nyt hirveästi aktiviteetteja tartte kuten ei muutkaan vinttarit sen enempää kuin normipiskit. Monet luulee et nää tarttis ihan koko ajan liikuntaa ja kaikkea mutta näille riittää kaks kolme kertaa viikossa vapaana juokseminen jossain mettän keskellä ja muuten vaan remmilenkkeilyä ja sisällä nukutaan suurimmaksi osaksi.

01 Marras 2013 01:32
Profiili WWW
Kettu
Kettu

Vastaa lainaamalla
Minun lempirotuja on isot luppakorvat! :D Bernit, Berhandilaiset ja sunmuut, ehdoton suosikki on Newfoundlandinkoira!

Nöffejä meillä on ollut kun olin lapsi, mutten silloin osannut vielä arvostaa niiden ihanuutta. Silloin ne vain oli. Nyt kyllä kaipaisin meidän hurttia takaisin. ;w; Nöffeissä pidän niiden luonteesta ehkä eniten, kun ne ovat niin helliä. Kun olin vauva niin meidän Baby niminen nöffi vahti minua kun nukuin vaunussa. Huvittavaa tässä on tieten se ettei se kuitenkaan omia pentuja jaksanut sitten hoitaa.

Kun tilanne sen sallii, niin tulen omistamaan nöffin. Sehän on varma asia! Tällä hetkellä musta urosnöffi innostaisi eniten, mutta saa nyt katsoa millainen tulee otettua. Landseeria en välttämättä haluaisi, mutta en kyllä sellaisellekkaan sanoisi ei.

Inhokkiroduista jos puhutaan niin siihen kuuluu just nämä pikkurodut. Chihuahuat varsinkin. Ei sillä että vihaisin niitä koko sydämmestä, mutta ne tuppaavat olemaan sellaisia... räksyttäjiä jotka pörräävät jaloissa. :D

//Saatan muokata tätä myöhemmin. Väsyttää mutta oli silti pakko vastata nyt..

01 Marras 2013 02:06
Profiili WWW
Kettu
Kettu

Vastaa lainaamalla
Netsu kirjoitti:
Facebookista tälläinen kuva.
Yyh, kamala tuon yhden koiran selkä. Saksanpaimenkoira on muutoin ihan nätti rotu, mutta en tajua noita niiden selkiä..

Onneks kaikki ei tosiaankaan oo tollasia.
Monella on käsitys ettei noita normaali selkäsiä ennää ole mut jotkut kasvattajatha yrittää päässä noihi normaaliselkäsiin ettei vaan tulis tollasia.
http://greisikoira.deviantart.com/art/fiiifi-336837983 meillä on tollanen selkä koiralla ja kerran joku tuli sanomaan mulle et tämmönen sen saksanpaimenkoiran selkä kuuluu olla! Amerikassa toi jalostus on aivan sydäntä riistävää ;( jollakin sivulla luki et toi selkä olis rakennevirhe(?) mut kuitenki sellaset koirat on voittanu näyttelyitä. http://www.westminsterkennelclub.org/20 ... 960810.jpg amerikkalainen linja. kamala toi selkä ;(

Toisinaan oon ihan rakastunu sheltteihin pumeihin, holskuihin ja belggareihin. Malinoisseissa rakastan sitä räjähtävää energiaa. Ja bordercollietki on mun makuun :love:

Yhdistin viestit, koska oli ilmeisesti tullut vahingossa lainaus muokkauksen sijasta :>
- Tydii

02 Marras 2013 15:57
Profiili
Marsu
Marsu

Vastaa lainaamalla
Greisikoira kirjoitti:
Netsu kirjoitti:
Yyh, kamala tuon yhden koiran selkä. Saksanpaimenkoira on muutoin ihan nätti rotu, mutta en tajua noita niiden selkiä..

Monella on käsitys ettei noita normaali selkäsiä ennää ole mut jotkut kasvattajatha yrittää päässä noihi normaaliselkäsiin ettei vaan tulis tollasia.
http://nath.kuvat.fi/kuvat/N%E4yttelyt/ ... img=medium meillä on tollanen selkä koiralla ja kerran joku tuli sanomaan mulle et tämmönen sen saksanpaimenkoiran selkä kuuluu olla!

Toisinaan oon ihan rakastunu sheltteihin pumeihin, holskuihin ja belggareihin. Malinoisseissa rakastan sitä räjähtävää energiaa. Ja bordercollietki on mun makuun :love:

Selkä ei ole ainoa ns. näyttelylinjaisten seeffereiden ongelma. Ne ovat mm. impulsiivisia, arkoja, pelokkaita, agressiivisia... Selässä on hyvin usein muutoksia vaikka selvää liukumäkiperää ei olisikaan. (eli vaikka koira näyttäisikin "terveeltä", sillä voi olla muutoksia selässä ym.) Käyttölinjainen saksanpaimenkoira vielä sopii käyttöön mutta näyttelylinjaisista läskikasoista 99% on pilalla.

Hyvä esittely seefferistä; http://koirarodut.suntuubi.com/?cat=77

02 Marras 2013 16:07
Profiili
Kettu
Kettu

Vastaa lainaamalla
Mulla ei kyllä mene jakeluun mistä nää rotumääritelmän tyypit on vetänyt tämän 20 asteen laskevan kulman kun rodun alkuaikoina niillä oli suora selkä? Ja rotutyyppi muutenkin oli paljon kevyempi mitä nykyään, en tykkää yhtään nlylinjaisista kun näyttävät niin raskailta. Käyttölinjaset vähän kevyempiä mutta niin. Ihan rakettitiedettä mulle miks koiran pitäs näyttää luisuperältä kun se ei sitä ollut.

02 Marras 2013 16:21
Profiili WWW
Kettu
Kettu

Vastaa lainaamalla
Jo-jo kirjoitti:
Greisikoira kirjoitti:
Netsu kirjoitti:

http://nath.kuvat.fi/kuvat/N%E4yttelyt/ ... img=medium meillä on tollanen selkä koiralla ja kerran joku tuli sanomaan mulle et tämmönen sen saksanpaimenkoiran selkä kuuluu olla!

Selkä ei ole ainoa ns. näyttelylinjaisten seeffereiden ongelma. Ne ovat mm. impulsiivisia, arkoja, pelokkaita, agressiivisia... Selässä on hyvin usein muutoksia vaikka selvää liukumäkiperää ei olisikaan. (eli vaikka koira näyttäisikin "terveeltä", sillä voi olla muutoksia selässä ym.) Käyttölinjainen saksanpaimenkoira vielä sopii käyttöön mutta näyttelylinjaisista läskikasoista 99% on pilalla.

Hyvä esittely seefferistä; http://koirarodut.suntuubi.com/?cat=77

Meillä koira on näyttelylinjainen ja kisaa suojelussa tokossa ja jäljessä, näyttelyissäkin käydään ja sielläkin on pärjätty. Tutuilla on kyllä nuita hyväluontosiakin löytyny. mut on myös niitä ei niin hyväluontosia
//edit miksköhän tuohon artikkeliin oli laitettu rohkeuskokeen esillä olevat o . o niitä hyviäkin oli

Muokkasin taas viestit yhteen :> Quote kohta on viestien lainaamista varten ja Edit muokkaamista.
- Tydii

02 Marras 2013 22:49
Profiili
Marsu
Marsu

Vastaa lainaamalla
t1sk1jukka kirjoitti:
Mulla ei kyllä mene jakeluun mistä nää rotumääritelmän tyypit on vetänyt tämän 20 asteen laskevan kulman kun rodun alkuaikoina niillä oli suora selkä?

Linkki FCI:n rotumääritelmään: http://www.kennelliitto.fi/NR/rdonlyres ... npk451.pdf

Oli aika mielenkiintoista luettavaa, hieman laskeva selkälinja on tämän mukaan noin 23 astetta.

There's no music playin'

dA-tili
tumblr
vapaasti kopioitavia kuvia

03 Marras 2013 16:13
Profiili
Hukka
Hukka

Vastaa lainaamalla
Mitä kaikkia lajeja harrastatte koirienne kanssa ja oletko huomannut koiran tykkäävän jostaikin lajista paljon? Onko mitään suurempia tavoitteita, vaikka ihan valioksi asti? :]

Itse pidän erityisesti agilitystä, koska siinä vaaditaan nopeutta, tarkkuutta ohjausliikkeissä ja radan suorituksessa suunnittelua. Kerran äitini löysi lehdestä mainoksen agilitykurssista ja menin sinne sitten Saanan kanssa. En ollut ennen edes kuullut koko agilitystä yhtään mitään ollenkaan. Alussa vähän tökki, mutta siitä se kuitenkin lähti. Mentiin kerran yhden Lappalaiskoira ry:n agilitykurssille ja siellä Saana meni hyvin. Nykyään Saanuska on vähän laiskahko ja olen alkanut enemmän Jaden kanssa harrastamaan agilityä. Jade taas on oikea supervauhtikoira joka menee täysiä ja iloisesti. Pieni agilitykoira. ♥ Mitään suuria tavoitteita en ole kehitellyt. Jos joskus pääsisi edes kisaamaan maxi I luokassa,, niin Jaden kuin Saanankin kanssa. :')

10 Marras 2013 19:04
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 38 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava