Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 19 Kesä 2019 22:14

Vastaa viestiin  [ 38 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Koiratopicci 
Kirjoittaja Viesti
Hukka
Hukka

Vastaa lainaamalla
Viesti Koiratopicci
Tänne keskustelua kaikesta koiriin liittyvistä asioista, esim. koirien hoitamisesta jne.

Aloitan topicin kysymyllä vaikka, että minkä tyyppisistä koirista pidätte? Esim. terriereistä, noutajista, rekikoirista, molossityyppisistä, kanakoirista jne.? Ja miksi juuri sellaisista koirista?
---
Tykkään erityisesti paimenkoirista (FCI 1-roturyhmä) sekä pystykorvaisista koirista (FCI 5). Meillä on ollut aina suomenlapinkoiria ja shetlanninlammaskoira joten siitä varmaan johtuu innostus juuri näiden tyyppisiin koiriin. Vahvasti kuitenkin paimenkoirat pitävät kärkeä. Niiden alkuperäistarkoitusta (paimennusta) hyödyntävät ominaisuudet kuten työinto , energisyys ja älykkyys ovat luonteenpiirteitä joita koiralta toivon. Paimenkoirat ovat myös ystävällisiä ja sopivat moneen lajiin. Myös lähes kaikkien paimenkoirien ulkonäkö miellyttää omaa silmääni. Erityisesti lempipaimenkoirarotuihini kuuluu jo moneen otteesen aikaisemmissa foorumiviesteissäni mainittu bordercollie sekä shetlanninlammaskoira, lyhytkarvainen collie ja olen kiinnostunut vähän belgianpaimenkoiristakin vaikken itselleni sellaista voisi kuvitella.

Pystykorvaiset koirat ovat jotenkin ihania, niiden turkit, korvat, kippurahännät ja rakenne miellyttää niiden ulkonäössä, oikeastaan kaikki. Monilla pystykorvaisilla roduilla on myös hyviä luonteenpiirteitä. Lempipystykorvaisiinkoirarotuihini kuuluu suomenlapinkoira, lapinporokoira ja arktiset koirat (siperianhuskyt ja muut). Akitoista innostuin Hopeanuolen myötä, mutta innostus oli ohimenevä ja enää en välitä aasialaisista pystykorvista.

Noutajista olen alkanut myös vähän pitämään, labradorinnoutajista etenkin. Kultaisianoutajista taasen en välitä ollenkaan. Myös sileäkarvaiseennoutajaan ja novascotiannoutajaan tekisi mieli tutustua vähän enemmän.

Sitten vielä vesikoirista espanjanvesikoira voisi sopia itselleni luonteensa puolesta.
Kun koira on aihe niin mulla syntyy kyllä tekstiä. :D

29 Loka 2013 00:21
Profiili
Kettu
Kettu

Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koiratopicci
Mulla kymppiryhmä on se ehdoton suosikki. Lukuunottamatta whippettiä ja irlanninsusikoiraa.
Vitosryhmästä farkku, ibiza, basenji ja shiba.
Lintukoirista sileäkarvainen saksanseisoja ja pointteri. Muutkin seisojat on kyllä ihan hienoja.

Luonteensa puolesta noi vinttarit sopis kyllä mulle parhaiten. Muutenkin ne on lähellä sydäntä. Ja sitten nää seisojat. Näyttelypiskiä en ottaisi vaan ihan puhtaan metsästyskoiran. Ongelmana sitten on se, että itse en (vielä ainakaan) harrasta metsästystä niin ei olisi tarvetta seisojalle.

31 Loka 2013 00:51
Profiili WWW
Beta
Beta

Vastaa lainaamalla
Anteeksi, en tiedä koirista mitään, joten luettelen vain tähän kylmästi, mistä roduista pidän. ; _ ;

Typistetty dobermanni on mun mielestä kaunein rotu mitä on. Pitkä häntä mua ei haittaa, mutta pystyt korvat yhdistettynä rodun ruumiinrakenteeseen antavat minulle sen ooh-elämyksen.

Pomeranian on varmaan ainoa pikkukoira, josta tykkään. Tosin vain ulkonäöllisesti. En yhtään tykkää räksyttävistä koirista t. kerrostaloasukas.

Ja, noh, isot ja keskikokoiset pystykorvaiset on yleensä ihan kivoja. Tykkään myös vinttikoirista, kivoja luikkuja ovat!

31 Loka 2013 21:31
Profiili
Kettu
Kettu

Vastaa lainaamalla
Jos saan kysyä niin miksi typistetty dobberi?
(e: näin niinkun moraalin kannalta)

31 Loka 2013 21:34
Profiili WWW
Beta
Beta

Vastaa lainaamalla
^"Typistetty dobermanni on mun mielestä kaunein rotu mitä on."

Niin julmalta kuin se kuulostaakin. Ei, en ole lähtemässä hakemaan tuollaista mistään. Ja joskus tuosta valittelenkin, kun olis niin kivaa, jos joku typätyn dobermannin näköinen rotu olis olemassa jalostettuna luonnollisena ilman typistystä. Tosin rotujalostuskaan ei ole kovin kivaa, kun kaikki ne sairaudet ja yh. >_<

31 Loka 2013 21:43
Profiili
Kettu
Kettu

Vastaa lainaamalla
Periaatteessahan ihan mahdollista saada aikaan pystykorvainen dobberi.
Ta-daa :--D http://www.dogbreedinfo.com/images24/Do ... Cairo1.jpg
Roturisteytyksiähän tarvittaisiin yleisimmissä roduissa muutenkin juurikin sairauksien jne kannalta mutta eeei, pitää olla niin tiukkaa noitten sekarotuisten kanssa.

31 Loka 2013 21:48
Profiili WWW
Beta
Beta

Vastaa lainaamalla
Oi hitsi, toi on just kertakaikkisen ihana! ;u;
Muistaakseni yritin joskus kauan sitten etsiä vastausta tähän nimenomaiseen kysymykseen, että onko mahdollista risteytyksen avulla. Ei onnannut silloin, mutta nyt voin sun ansiosta taas haaveilla ihan hyvällä omallatunnolla! ^_^

31 Loka 2013 21:51
Profiili
Kettu
Kettu

Vastaa lainaamalla
Youtubesta kun vähän etsi niin aika rajultahan tuo korvien silpominen näyttää. Ja kaikki tämä vain sen takia että näyttää hyvältä..

Mutta joo, koirien genetiikkaa kun vähän osaisi niin joku sais kyllä jalostaa pystykorvaisen dobberin : D Veikkaisin, että luppakorvaisuus dominoivampaa eli pitäis olla hyvää tuuria saada just tollanen mitä tossa kuvassa. Ja sitten takaisinristeytyksiä edelleen. Tässähän olis tosiaanki hyvä kehityskohde jollekkin kasvattajalle XD

31 Loka 2013 22:02
Profiili WWW
Hukka
Hukka

Vastaa lainaamalla
Facebookista tälläinen kuva.
Yyh, kamala tuon yhden koiran selkä. Saksanpaimenkoira on muutoin ihan nätti rotu, mutta en tajua noita niiden selkiä..

31 Loka 2013 22:06
Profiili
Kettu
Kettu

Vastaa lainaamalla
Tota samaa oon itekkin ihmetellyt. Noi 1900 luvun alun piskit on oikeesti niin HIENOJA mutta mikä meni vikaan

31 Loka 2013 22:40
Profiili WWW
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 38 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava