Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 20 Huhti 2019 02:00

Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Jatko-opinnot ja ammatit 
Kirjoittaja Viesti
Hukka
Hukka

Viesti Jatko-opinnot ja ammatit
Keskustelua niin jatko-opinnoista kuin ammateistakin. Minne menitte peruskoulun jälkeen? Ammattikouluun vai lukioon? Entä minne sen jälkeen? Oletko lähtenyt tavoittelemaan esim. unelma-ammattiasi tai onko tulevaisuuteen liittyviä ajatuksia löytynyt?

Minulle oli sanomattakin selvää, että menen peruskoulun jälkeen lukioon, jota käynkin nyt toista luokkaa. Ammattikoululla ei ollut minulle mitään tarjottavaa ja plussana näen tutut kaverit ja ympäristön. Lisäksi useammastakin ääliöstä on tullut päästyä eroon, jolloin porukka on fiksumpaa ja mukavampaa. Omalla kohdallani olen tykännyt lukioajastani enemmän kuin peruskoulussa vietetystä ajasta.

Jotenkaan en ole kokenut lukiota puuduttavaksi lukemisen kannalta, vaikka tämäkin jakso on ollut itselläni hirveän kiireinen eri tehtävien suhteen. Oma lukemistekniikka on selvillä, joten kokeet eivät hirveästi pelota. Koeviikkosysteemi on myös kätevä ja silloin on vähemmän tuntejakin.

Lukion jälkeen haluaisin muuttaa Jyväskylään, mutta varsinaisista jatko-opinnoista ei ole muuten selkoa. Nyt minulle on noussut kiinnostusta mainosalaa ja toimittajan juttuja kohtaan, mutta saa nähdä. Haluiaisin kumminkin kouluttautua ammattiin, josta pidän ja josta saisi keskipalkkaa, joka riittäisi hyvin oman elämän elättämiseen.

Jännittävää tuo aika kyllä tulee olemaan, kun pitää itsenäistyä huomattavasti enemmän. Siihenkin menee oma aikansa, että osaan lappilaisena liikkua ja asioida kaupungissa ihan itekseni. Hui.

Blogit - dA - ask

26 Marras 2013 19:47
Profiili WWW
Kettu
Kettu

Viesti Re: Jatko-opinnot ja ammatit
Menin peruskoulusta suoraan lukioon (viestintälinjalle), koska kaikki kovasti mua sinne johdatteli enkä kyl ois osannu valita amiksen puolelta mitään linjaa, mille oikeesti oisin halunnu. Ehkä joku media-ala tai peliala, mutta kyllä se lukio tuntu sillon kuiteski järkevimmältä vaihtoehdolta mulle. Olisin halunnut mennä lukion jälkeen yliopistoon lukeen oikeustiedettä, mutta ryssin pääsykokeen ja kadotin innostukseni sen suhteen. Lakiasiat kiinnosti kyllä ja varmasti olis ollu töitä ja hyvä palkka jo ihan asianajajana, joksi haaveilin, mutta se pääsykoe avas mun silmät... Olin ehkä kuvitellut itsestäni liikoja, meinasin kyllä yrittää vielä uudestaan ja alotin jopa yhden verkkokurssin avoimen yliopiston puolella, mutta jätin sen kesken ja päätin, että yritän jotain muuta.

Noh, vuoden tosiaan lagasin kotona ja sitten yritin hakea ammattikorkeakouluun pelialaa opiskelemaan, mutta ei tärpänny. Laitoin samassa haussa meneen paperit ammattikouluun parillekkin eri linjalle, että saisin ees jonkun ammattiin valmistavan koulutuksenkin elämäni tueksi enkä jumahtais vaan tähän yleissivistävään lukioon. Ammattikoulusta sitten tärppäs, suunnitteluassistentin perustutkinto. Tätä koulua käyn nyt toista vuottani ja koko homman pitäs kestää 2,5v. eli ens jouluna pitäs valmistua. Tää on ollu ihan mielenkiintonen koulutus, pääsee tekeen paljon 3D-hommia ja suunnitteleen kaikenlaista :D Opetellaan sekä koneteknistä piirtämistä, että rakennusteknistä. Näiden lisäks meillä on ollu pari kurssia kuvankäsittelyä, toimistotekniikkaa yms. Tuntuu kyllä siltä, että tuli tehtyä hyvä valinta vaikka mulla ei ollu aluks hajuakaan mitä suunnitteluassistentti tekee :'D

Mitä sitten tän koulutuksen jälkeen? Ei hajuakaan.. :P Toki sitä vois ihan piruuttaan koittaa viä hakee noille ylemmille asteille opiskeleen jotain tähän liittyvää tai sitten koitan vaan päästä suoraan töihin. Sen näkee sitten.

| DeviantArt |Tumblr |

Viimeksi muokannut neonspaidaa päivämäärä 28 Marras 2013 22:46, muokattu yhteensä 1 kerran

26 Marras 2013 20:50
Profiili WWW
Hukka
Hukka

Ensimmäisessä yhteishaussa hain ykkösenä Kannukseen, mutta en päässyt sinne, jäin muistaakseni varasijalle 6. Mikään muukaan haku ei tärpännyt, joten menin sitten kymppiluokalle. Minä en jaksanut yläasteella keskittyä kauheasti tunneilla ja se näkyikin päättötodistuksessa keväällä, yhteensä 7.1. Kympillä olisi ollu se hyvä mahdollisuus nostaa numeroita, mutta minä idiootti menin heittämään sen mahdollisuuden hukkaan. Sinä talvena iski niin rankasti muutenkin masennukset ja muut ongelmat päälle, joten eihän siinä paljoa numerot nousseet.. Pääsin myös liiankin hyvin lintsauksen makuun ja sitähän tuli sitten harrastettua. Tietenkin nyt kaduttaa, kun meni se toitotettu mahdollisuus hukkaan. No, sain minä vähän kuitenkin nostettua, 7.3:n. Fysiikkaan olin tyytyväinen, se nousi kutosesta peräti seiskaan, ja minä en mikään fysiikan ystävä tosiaan ole.

Tämän vuoden haussa hain lähempään eläintenhoitokouluun, mutta eipä sinnekään tullut edes kutsua. Joten sitten seuraavaksi ammattistartille. Olen täällä ihan hyvin viihtynyt, ainakin meillä on rentoa, tehdään retkiä kaikkialle ja silleen. Luokalla kun on tunnetusti juuri ne.. no, lintsaavat kapinateinit, niin opiskelusta ei tule joskus muuminkakkaakaan. Toivottavasti tilanne rauhoittuisi tässä talven tullessa.

Eläintenhoitajaksi siis haluaisin, mutta niin pirun suosittu ammatti, että tarvitsee ihan älyttömästi onnea, jos mielii päästä edes haastatteluun. Harmi minun kannaltani, kun mikään muu ammatti ei pahemmin kiinnosta. Katsoo nyt, miten kolmantena vuonna käy, jos en pääse nytkään opiskelemaan sinne, pitää varmaan hankkia töitä vuodeksi. Ja yrittää taas uudestaan. Ja taas. Ja taas.

26 Marras 2013 23:56
Profiili WWW
Kettu
Kettu

Peruskoulun jälkeen menin lukioon, joka on tavallaan meidän ylä-asteenjatke. Koulu siis itse painostaa ihmisiä sinne hyvin paljon, ja kyllä kotoakin suunniteltiin tyyliin ylioppilasjuhlia kasilta asti. :'D Kyllä minä ihan omasta halustanikin lähdin, sillä ysillä ei ollut vielä mitään hajua mitä haluaisin tehdä. Harkitsin myös Optiman eläinhoitolinjalle hakemista, mutta en sitten kuitenkaan sinne mennyt.

Lukiossa sitten sain kun sainkin päähän mitä tämän jälkeen, eli graafinen suunnittelu. Tietystihän se on melko suosittu ala, ja aina vaan kasvaa mutta... Ei minun pää enää käänny. : D Kouluksi on jo valkattu ruotsinkielinen Novia, koska se sijaitsee sopivasti naapurikaupungissa. Pitäisi tosin jotain B-suunnitelmia miettiä...

Kunhan nyt pääsisin vielä äidinkielen YO-kokeen läpi niin sitten pääsisin hakemaan tuonne. Haluaisin aloittaa siellä jo.

27 Marras 2013 20:45
Profiili WWW
Kettu
Kettu

Lqpsena halusin olla poliisi. No, sitten lääkäri pilasi unelmani sanomalla, ettei onnistu. :(

Itse menin peruskoulun jälkeen lukioon, kuvislinjalle. En tiedä, mikä idea siinäkin oli, kun koulun kuvistunnit eivät koskaan ole olleet mun juttuni ja kuvisdiplomin saisi tehtyä yleislinjan kursseillakin. Lukioon menin ihan vain sen takia, että haluan myöhemmin opiskelemaan eläinlääkäriksi tai arkkitehdiksi ja lukio oli helpoin vaihtoehto.

Se onkin sitten vähän auki, että minne tämän jälkeen. Eläinlääkärin tai arkkitehdin ura kiinnostaa yhä, mutta en osaa valita toista. Lisäksi lääketiede yleensä ja kemian opiskelu houkuttaisivat..

Haluaisin jatkossa opiskella jossain muualla kuin pääkaupukiseudulla (haluan pois täältä), joten siinä mielessä eläinlääketiede ei sovi. Esim. Tampere vaikuttaa mulle sopivalta paikalta. Toki pitäisihän se päätös tehdä sen alan eikä sen kaupungin mukaan..

Ainakin on vaihtoehtoja, minne hakea. Lukioon hakiessa yhteyshaussa oli se ongelma, etten keksinyt kolmosvaihtoehdoksi mitään, joten arvoin siihen jonkun lähellä olevan randomin lukion, kun tiesin pääseväni Järvenpäähän joka tapauksessa. :D

Päätöksiä, päätöksiä... Mitä jos ryhtyisikin kultasepäksi..? Tai korjaajaksi?

Ava © Cava

28 Marras 2013 18:00
Profiili
Marsu
Marsu

Itse olen ollut opiskelemassa painoviestintää, AV-viestintää ja automaalausta. AV-viestinnästä tykkäsin ja olisin sen loppuun halunnutkin suorittaa, mutta tuli eteen muutamia ylitse pääsemättömiä ongelmia, joten se sitten jäi. Nyt opiskelen artistivalmennuksessa, josta en tosin kokotutkintoa saa. On silti ollut kovin antoisaa tämä! Oppinut paljon itsevarmuutta ja musabisneksen saloja :)

03 Tammi 2014 07:39
Profiili WWW
Kettu
Kettu

Veemäisten kemianlaskujen innoittamana voisin vaikka kirjoittaa tähän topiciin. :D

Peruskoulun jälkeen menin lukioon ja siellä menestyin ihan hyvin, vaikka kirjoituksista en kovin upeita tuloksia saanutkaan. Ensimmäinen vuosi meni ihmetellessä, kakkosella meinasi tulla jonkin sortin burnout, tai ehkä pikemminkin kyllästyminen ja harkitsin puolivakavissani johonkin kuvispainotteiseen lukioon vaihtamista, mutta se sitten vähän jäi. Kolmaskin vuosi sitten vain meni ja kas kummaa olin jotenkin onnistunut kirjoittamaan itseni ylioppilaaksi.

Lukion jälkeen hain yhteishaussa graafiseen suunnitteluun kahteen eri paikkaan, sisustussuunnitteluun sekä viimeisenä hakutoiveena materiaali- ja pintakäsittelytekniikkaan. Toiseen graafisen suunnittelun paikkaan en edes jaksanut tehdä ennakkotehtäviä ja toiseen tein niin kehnosti että ihan hävettäisi, jos ne joutuisi uudelleen näkemään. Sisustussuunnittelun valintakokeessa olin vähän samoilla fiiliksillä; "kunhan nyt vain äkkiä raapustan vähän jotain, en mä kuitenkaan sisään pääsisi".

Viimeisen hakutoiveeni materiaali- ja pintakäsittelytekniikan valintakokeessa oli luetunymmärtäminen, matematiikan osio, sekä fysiikan ja kemian osiot, joista toinen piti valita. Kaksi ensimmäistä olivat lähes naurettavan helppoja, mutta fysiikkaa tai kemiaa en tehnyt kumpaakaan. :D Lukiossa olin molempia aineita opiskellut vain ne pakolliset kurssit ja sekin vähäinen tieto oli päässyt jo aikoja sitten unohtumaan. Minimipisteillä pääsin kuitenkin sisään ja otin opiskelupaikan ihan hyvillä mielin vastaan, vaikken oikeastaan edes tiennyt, mitä se on.

Päädyin nykyiseen kouluuni siis oikeastaan vahingossa, mutta tähän asti olen viihtynyt hyvin. Ala ei välttämättä ole ihan juuri sitä, mitä haluaisin "isona" tehdä, mutta ainakin vähän siihen suuntaan, ja luokkakavereista on tullut yksiä parhaimpia ystäviäni. Oikeastaan en edes itse ole täysin varma, millaista työtä tahtoisin tulevaisuudessa tehdä. Todennäköisesti käyn tämän koulun loppuun, kun enää vähän reilu vuosi on jäljellä ja haen sitten jonnekin muualle opiskelemaan. Esimerkiksi sisustus- ja rakennusarkkitehtuuri tai muotoilu kiinnostaisivat.

Tuotevastuulaki suojaa sähköisempää viestintuojaa
Sinä olet siivet minulle

07 Tammi 2014 19:57
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 7 viestiä ]