Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 25 Kesä 2019 10:45

Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Silmälasit 
Kirjoittaja Viesti
Hukka
Hukka

Vastaa lainaamalla
Viesti Silmälasit
Keskustelua silmälaseista. Onko sinulla mahdollisesti huono näkö ja käytät silmälaseja? Vai vaihtoehtoisesti jopa piilolinssejä? Keskustelua.

Huomasin näköni heikentyneen ollessani noin viidennen luokan loppupuolella. Lasit hankin muistaakseni yläasteelle mentäessä ja kovin pienet lukemat silloin oli. Nyt kävin toissakesänä hankkimassa uudet lasit ja sieltä kävi ilmi, että näköni on jopa jonkin verran parantunut. Toinen on alle yhden ja toinen hieman päälle muistaakseni. Ja en tosiaankaan näe kauas, mutta television katselu tekstityksillä onnistuu suhteellisen hyvin.

Tykkään omista laseistani, koska ne ovat suhteellisen kevyet ja alareunassa ei ole tätä reunaosaa. Haluaisin kyllä piilolinssitkin, että voisin pitää niitä liikkatunneilla, mutta vastaan sitä näytetään olevan kun on niiden käyttö kuulemma vaikeaa. Tiedä sitten, miten on. Olen kuullut myös näistä piilolinsseistä, joita voidaan käyttää joka päivä, mutta minulla ei ole niistä kokemusta. Kiinnostaisi jos jollakin olisi ylipäätään kokemusta piilolinsseistä ja niiden käytöstä.

Sinänsä minulle ei ole ongelma käyttää laseja ja niitä on välillä ihan mukavakin pitää. Näköni ei kuitenkaan ole suhteellisen huono, jolloin haluaisin käyttää myös piilolinssejä.

Blogit - dA - ask

06 Marras 2013 20:38
Profiili WWW
Kettu
Kettu

Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Silmälasit
Sain silmälasini pari tuntia sitten. Vielä on totuttelemista ylimääräiseen painoon naamalla ja paljon terävämpään maailmaan. En edes tajunnut, miten tarkemmin silmälaseilla voikaan nähdä. Ajattelin, että laseillakin kaikki olisi mukavan pehmeää. Nope.

Omat lasini eivät ole mitenkään erikoiset, mutta pidän näistä. Moottoripyöräilyn takia piti ottaa tällaiset titaaniset. Pidän siitä, miten kevyet nämä ovat. Tällaiset pienet ja sirot. En näe kauas. Näiden vahvuuksiin en ole vielä tutustunut (ja hukkasin jonnekin ne lappuset, joissa ne lukivat...).

Piilolinssejä en edes harkitse. En halua tunkea silmiini mitään ylimääräistä ja ajatuskin ällöttää. Hrrrhh. Varmasti olisivat kyllä paljon kätevämmät.

Minusta silmälasit ovat yleensä kivannäköisiä, mutta vähän jännään, miten ihmiset suhtautuu tähän ulkonäönmuutokseen. Veljeni ensireaktio oli täysi repeäminen, kun hän näki lasini. Höh. Onneksi kavereihini ei kuulu sellaisia idiootteja, jotka pitäisivät silmälaseja jotenkin huonona juttuna.

Ava © Cava

06 Marras 2013 20:56
Profiili
Beta
Beta

Vastaa lainaamalla
Mä sain silmälasit joskus ala-asteella, mutta koska ensimmäisen kerran, kun pistin ne tunnilla päähäni, minulle naurettiin, niin en käyttänyt niitä ennen kuin yläasteella. Piti aina kysellä kavereilta siihen asti, että mitä taululla lukee. >_>

Yläasteella käytin niitä sitten, ei mitään ihmeellistä niiltä ajoilta.

Koko tuon ajan kuitenkin haaveilin piilolinsseistä erityisesti tuon alun ikävän kokemuksen takia. Olen kuitnkin myös sitä mieltä, että silmälasit antavat ihmisen ulkonäön perusteella saadusta ensivaikutelmasta todella erilaisen kuvan, kuin ilman niitä. Kokemusten perusteella. Enkä pidä tuostakaan, ilman silmälaseja suhtaudutaan jotenkin paljon laajemmin odotuksin, joka on mielestäni vapauttavaa.
Lisäksi isot kuulokkeet painoivat aina kauheasti, kun silmälasien sangat jäivät pään ja korvien väliin puristuksiin. Ja tietysti ne oli urheilutunneilla aina tiellä ymsyms, kyljellään oli epämiellyttävää maata ja kaikkea muuta kakkaa.

Lukion ensimmäisen luokan lopulla ilmoitin äidille, että nyt hankin piilolinssit. Vastasi että itse jos maksan. No maksankin, vaikka ovat aika pirun kalliita köyhän opiskelijan mielestä. Mutta näin on omalta osaltani paljon paremmin, nostavat itsetuntoani ja ovat käytännölliset.
Käytän itse juurikin noita linssejä, joita voi käyttää koko ajan. Kuukausilinssit siis kyseessä. Voi nukkua, mutta suositellaan ottamaan muutaman kerran pois siinä kuukauden aikana. Tätä en tosin koskaan tee. D: Toivottavasti en saa aidsia tästä väärinkäytöstä.

Piilolinssejä on aika haastavaa oppia käyttämään kyllä, sen myönnän. Tässä nyt puolitoista vuotta näitä käyttäneenä alan vihdoin kokea hallitsevani niiden laittamisen silmään ja sieltä pois ottamisen. Piilolinssioptikko opettaa ottamaan linssin pois silmästä laittamalla sormen silmään, ja tämä metodi oli alussa todella kirpeä ja silmä ärtyi aina. Löysin kuitenkin Youtubesta paljon helpomman keinon, joka ei ärsytä silmää läheskään samoissa määrin. Jos joskus on ongelmia tämän kanssa niin voin yrittää etsiä tuon videon tai kuvailla muuten avuksi. (:
Suosittelen siis vaikeasta alusta huolimatta piilolinssejä, mikäli kokee ne itselleen sopivammaksi kuin silmälasit. Lasit kuitenkin näyttävät monilla tosi kivalta!

Piilolinsseistä johtuva aamusokeus on muuten aika jännä, kun linssit eivät ole vielä kostuneet. Ihan myyrä olo aina kun pitää nousta rivakasti. : D

06 Marras 2013 21:02
Profiili
Hukka
Hukka

Vastaa lainaamalla
Minäkin muistan sen hirveän päivän, kun sain lasit ja kaikki miltei sen takia kiinnittivät minuun entistä enemmän huomiota. Luokkalaiset poikanikin härnäsivät ja yksi oli jopa katkera kohtalostani. "Silmälasit, miksii?"

Suhtaudun tosiaankin silmälaseihin vähän ristiriitaisesti ja se, että pari luokkalaistani on vaihtanut lasinsa piilolinsseihin saa minut haluamaan samoin. Kaipa sitä pitäisi yrittää asiasta uudelleen puhua, vaikka toisetkin lasit löytyy. Helpottaisivathan nuo edes jonkin verran elämää ja näkisi siellä liikkatunneillakin paremmin, kun otan ne siellä pois. Tulin muuten sellainenkin mieleen, että jos joku heittää minulle jotain saatan pelätä lasieni rikkoutumista. Argh.

Mutta hyvä että Ewwie kertoi tarkemmin noista piilolinsseistä. Minulla tuli sellainen mieleen, että putoilevatko ne? Ainakin kertakäyttöiset näyttäisivät putoilevan. Plus hui kamala, jos linssi tulee laitettua väärin silmään.

Kai näihin silmälaseihinkin liittyy joku kauneusihanne, mutta silti ihmiset osaavat kehua heidän ulkonäköään lasien kanssa tai ilman. On sattunut omalle kohdallenikin ja välillä tuntuu lasien tekevän minulle raskaan olemuksen, huonon ryhtini ja pitkien hiusten takia. Mutta kyllä se siitä kun näkee muutakin.

Blogit - dA - ask

06 Marras 2013 21:25
Profiili WWW
Kettu
Kettu

Vastaa lainaamalla
Mä sain lasit joskus tokalla tai kolmannella luokalla ala-asteella. Siitä sitten näkö hiljalleen heikentynyt ja heikentynyt. Nyt miinukset pyörii siinä kuutosen paikkeilla. Pistää kyllä keittään kun ei näe yhtään mitään ilman laseja. Toisaalta en pysty käyttään piilareita ja laseriin en uskalla koskaan mennä..

06 Marras 2013 21:54
Profiili WWW
Marsu
Marsu

Vastaa lainaamalla
Itse sain silmälasit 2. luokalla kun näkö huonontui huomattavasti. Aluksi en millään tahtonut käyttää niitä, mutta sitten kun niihin tottui - en voisi kuvitellakaan olevani enää ilman laseja.

Näköni on tällä hetkellä niin huono etten näe oikeastaan yhtään mitään ilman laseja. Olen jo 4. luokalla ollut uimahallissa vaaraksi muille koska en nähnyt kunnolla ja nyt kun näkö on about kolme kertaa huonompi, niin kaikki missä silmälasit on kielletty, on kielletty myös minulta. Huvipuistoissa tosin käyn kyllä laitteissa jossa ei silmälasit päässä pysy, mutta siellä on onneksi "näkevät" ihmiset varmistamassa. :D

Oma näköni on tällä hetkellä huikeat -7,75 molemmissa silmissä ja tulee vielä todennäköisesti huonontumaan. Lasit tulee perkeleen kalliiksi, koska linssit pitää ohentaa 1/3 tai 1/4 alkuperäisestä (olisivat muuten aivan liian painavat ja paksut) Laserleikkaus väistämätön jossain vaiheessa, tosin en edes toivo pääseväni täysin eroon laseista - niihin kun on tottunut ja muutenkin tekevät lääkäristä luotettavamman ja fiksumman näköisen. 8D Ja sanomattakin kai selvää että näin huonoon näköön (puhumattakaan mun silmiinkoskemis-fobiasta) piilolinssit eivät ole edes vaihtoehto.

06 Marras 2013 21:55
Profiili
Beta
Beta

Vastaa lainaamalla
Kiatsu:
Päivälinsseistä mulla ei ole kokemusta, ja hyvä ettei olekaan jos niiden kanssa voi noin käydä! o:
Nämä ei siis ainakan itsekseen putoile. Ainoa huoli on, että jos roska menee silmään, niin se täytyy tosi varovaisesti hieroa pois. Kerran on niin ikävästi käynyt, että hieroin niin kovasti roskaa pois, että linssi lähti sen mukana ja tippui maahan - piti ottaa paketista uudet. Laitoin kerran maahan tippuneen linssin silmään, ja jopa desinfioinnin jälkeen, ja silmä tulehtui. Ei ollut kivaa.
Ei niitä varsinaisesti voi väärin silmään laittaa, muuten kuin siis että menee väärin päin. Epämiellyttävältä se tuntuu silloin, mutta sitä kyllä minusta paisutellaan vähän. Ei se nyt ihan tikarinpistoilta tunnu. Pitää vain aina muistaa takrkasti vilkaista linssien reunat ennen silmään laittamista!

06 Marras 2013 21:58
Profiili
Marsu
Marsu

Vastaa lainaamalla
Mulla on ollut lasit n. 4-vuotiaasta lähtien. Siitä lähtien näkö on tasaisesti huonontunut, ja nyt mennään hieman yli -8.15 paikkeilla. Ennen oikea silmä laahasi vähän jäljessä mutta 2 v. sitten se kiri vasemman huonommuudessaan kiinni. Se kai on positiivista, sillä se voi tarkoittaa sitä että huonotuminen hidastuu tai pysähtyy jopa kokonaan. Ikäni laserista haaveilleena toivon todellakin tota sillä alan kokea lasit toisinaan rasitukseksi.

Ensimmäiset piilarit sain 13-vuotiaana tosin ja yläsate menikin ilman terveysongelmia. Mullakin siis oli noi kuukausilinssit, todella harvoin otin pois päästä. Lukioaikaan mun silmät sitten kuivuivat tosi pahasti ja sitä kautta tulivat alttiimmaksi bakteereille. Siinä sitten epähuomiossa tyyliin sitten silmää hieraisin ja sain tosi pahan ja äkäisen silmätulehduksen kumpaankin silmään. Ei kuitenkaan vahingoittanut silmää miltään vakavalta alueelta, joten tulehduksen jälkeen otin vain uudet piilarit käyttöön. Lukion jälkeen sain samanlaisen aika pirtsakan silmätulehduksen. Pari kk tuosta eteenpäin uusia laseja hankittaessa ei optikko enää suostunut kirjoittamaan lisäksi piilarireseptiä, silmät kummatkin niin kuivia etteivät piilarit tee hyvää ollenkaan.

Vieläkin mulla on noita edellisen reseptin piilareita jäljellä, ja joskus huvikseen pistän päähän muutamaksi tunniksi ja katson miltä näyttää. Palkintona sain viimeksi silmien punoituksen kolmeksi päiväksi putkeen. Toivon kyllä että mulla olisi vielä joskus mahdollista käyttää piilolinssejä. Kovasti yritän saada silmien kuivuutta kuntoon laittamalla silmätippoja miltei päivittäin. Mutta silmätipat on vähän niinkuin huulirasva - mitä enemmän käytät, sitä enemmän tarvitset. Saisinpa potkaista parin vuoden takaista minääni ja käskeä pitämään silmistä paremmin huolta.

07 Marras 2013 09:54
Profiili
Marsu
Marsu

Vastaa lainaamalla
Mä sain lasit vissiin kun menin kouluun vaiko tarhassa jo, en muista enää. Näössä ei sikäli ole vikaa, mutta hajataittoa löytyy senkin edestä! Tai no, en kauheen kauas näe, eli en vaikkapa saa ajaa autoa ilman laseja. Eipä se tosin haittaa kun lasit päässä kuitenkin koko ajan. :D

Muistelen että aika pitkälle koko ala-asteen ajan mulle huomauteltiin laseista, vaikka ne oli ollut mulla alusta asti. Mua ei silti koskaan silleen harmittanut että mulla oli lasit, lähinnä käytännön syistä vaan. En vois kuvitellakaan hankkivani piilolinssejä, plus mun arvoilla se taitais vähän mahdotonta ollakin kun nää linssit on niin paksut. Yläasteella kukaan ei huomautellut näistä enää, varsinkin kun tajusin että mulle sopii vähän paksusankaisemmat ja näkyvämmät lasit :--D Löyty se oma tyyli jotenkin. Tykkään nykyään että mulla on lasit, koska ne tuo mun mielestä persoonallisutta ja on vaan niin osa mua, vaikka joskus kattoo että "näyttäispä tällanen hiustyylikivalta jos ei olis laseja". Ja aurinkolasit on kans hankalia käyttää, kun omat lasit pitäis siks aikaa tunkea jonneen ettei ne hajoo. Mutta muuten oon näistä kyllä ihan ilonen, hih.

07 Marras 2013 22:20
Profiili WWW
Alfa
Alfa

Vastaa lainaamalla
En tiedä onko tää lievä off topic, mutta ite en selvästi kiinnitä silmälaseihin mitään huomiota.. :D Meinaan vaan ettei mitää muistikuvaa ollu Even, Tiskiksen tai Pyttiksen silmälaseista, haha!

08 Marras 2013 09:45
Profiili WWW
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 14 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava