Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 25 Kesä 2019 10:37

Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Laulatko? 
Kirjoittaja Viesti
Beta
Beta

Vastaa lainaamalla
Viesti Laulatko?
Otsikko kertoo kaiken.

Kävin pohtimaan nykyistä suhdettani laulamiseen, koska se on muuttunut peruskouluajoilta niin hillittömästi.
Ala-asteella tykkäsin aina yksin kotona ollessani laulaa lempibiisieni mukana minkä kurkusta lähti. Ala-asteelta valitsin musiikkipainotteisen linjan kuvataiteen sijaan, ja sen mukana tuli pakollinen kuorolaulaminen. En tykännyt kuorossa laulamisesta silloin, oli aina ahdasta ja tylsiä lauluja.

Yläasteella menin jostain käsittämättömästä syystä musiikkipainotteiseen opetukseen. Kuoro taas pakollisena, mutta tällä kertaa kaikkien kolmen vuoden ajan oli tosi kivoja biisejä, ja kuorosta tuli ihan kiva juttu sitten. Paitsi se iänikuinen ahtaus, nngh! Esiintymislavalta aina tippuili ihmisiä joulukonserteissa, kun oli niin vähän tilaa. Minäkin kerran. : D

Lukion aikana en oo tainnut kertaakaan enää laulaa yksin kotona musiikin päälle, se on jotenkin ihan täysin jäänyt. Ei jotenkin enää innosta yhtään se touhu. ): Hoilailen kyllä mennessäni aina jotain sävelmiä vanhoista lastenelokuvista, jotka pienenä on iskeytynyt takaraivoon.

Suihkulaulamista en oo ikinä ees miettiny harrastavani, hyh, akustiikan ja laatoituksen takia varmaan raikuis koko rakennukseen!

Ja koko tämän ajan olen siis omasta mielestäni ollut harvinaisen lahjaton laulaja. Tuntuu, että koko ajan mennään ihan nuotin vierestä. :'D Mut onneks kaiken tän musakoulutuksen takia osaan puhua musiikista hienoilla termeillä, ja kaikki luulee, että tiedän mistä puhun!

29 Loka 2013 11:40
Profiili
Alfa
Alfa

Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Laulatko?
Ewwie kirjoitti:
Esiintymislavalta aina tippuili ihmisiä joulukonserteissa, kun oli niin vähän tilaa.
Nauran mielikuvalle :D

Ite oon aina tykänny laulaa. Pienenä etenki lauloin jatkuvasti ja halusin, että musta tulee suuri tähti. Haaveilin sellaisesta lelu mikrofonistakin, mitä en ikinä saanut, sob sob. Mutta keksin omia lauluja, yleensä aiheena mun ja isoveljien pehmolelut, ja lauleskelin niitä sitten itsekseni ja joskus jopa kaverille. Olin päiväkodissa sen radio aina, kun keinuttiin :D
Unelmat suureksi tähdeksi tulemisesta mureni siinä, kun musta tuntui että kaikki laulajat aina kuoli johonki sairauteen tai huumeisiin >'D Olin silloinkin siis vielä kovin pieni... Aina kun radiosta tuli biisi niin kysyin isältä, mihin se laulaja on kuollut :D

Mutta vaikka laulaminen jossain vaiheessa jäi vähäiseksi, niin lauleskelen kyllä vielä joskus yksin ollessa. En osaa todellakaan laulaa ollenkaan, mutta jotenkin se on kauheen kivaa :D Joskus äänitin omaa laulua ja järkytyin, mutta olen jo päässyt yli siitä traumasta ja voin hyvällä itsetunnolla lauleskella biisien tahdissa yksin ollessa.

Haluaisin kyllä osata laulaa, se olis jotenki tosi hienoa. Kadehdin yhtä mun kaveria tosi paljon, koska sillä on mielettömän hyvä ääni ja se on vaan niin.. hyvä *-* Miten joku pystyy..!

29 Loka 2013 14:46
Profiili WWW
Marsu
Marsu

Vastaa lainaamalla
Kirjoitin pitkää viestiä ja painoin vahingossa peruutusnäppäintä D: joten nyt tulee lyhyempi.

Mulla on hyvät edellytykset tulla oikeasti hyväksi laulajaksi, koska omaan sekä vahvan rytmitajun, sävelkorvan että ihan laulukelpoisen äänen. Voin sanoa olevani hyvinkin musikaalinen, olen saanut asiasta positiivista palautetta niin monelta ammattimuusikolta. Laulutunneilla käydäkseni pitää oottaa vähän ikää lisää vielä, sitten mulla on kotona lauluopettaja, koska iskäni tekee musiikkia työkseen (ja on pirun hyvä laulaja oikeasti).
Mulla on naispuoliseksi melko matala lauluääni, tällä hetkellä jotain mezzosopraanon ja alton välimaastosta, tulee olemaan todennäköisesti ihan valmiiksi kehityttyään eli joskus parikymppisenä aika lähelle alttoa. Mutta siis tykkään tosi paljon laulaa ja haluisin kehittyä, oppia laulamaan oikeasti hyvin, kaikki edellytykset ois.

29 Loka 2013 16:54
Profiili
Hukka
Hukka

Vastaa lainaamalla
Olen pitänyt pienestä lähtien laulamisesta jossain määrin. Etenkin ala-asteikäisenä nautin musiikintunneilla siitä, että pääsin laulamaan. Se oli jotain kerrassaan mukavaa ja vieläpä siinä pystyi ilmaisemaan itseään. Muistan kuinka tulin ihan nauhoittaakseni omaa ääntäni ja kokeiltuani laulamista eri tavoilla. Ääni facepalmattakin osaksi, mutta ei se intoa laulamiseen vienyt.

Laulukokeet ja niitä edeltävät hetket tekivät minusta tosi hermostuneen, mutta helpottumisen tunne laulun jälkeen oli ihana. Oma siihen aikainen opettajani (jota vihasin yli kaiken) antoi minulle yhdeksikön laulusta ja kehui lauluani sekä kaverini laulua. Ihan sitä pyydeltiin jopa laulamaan näytteeksi. Jotenkin minulta jäi oikeasti vahvasti mieleen opettajan sanat siitä, mihin pystyisin tulevaisuudessa. Mutta laulaminen on kumminkin hyvin pieni osa minua, koska minulla on tärkeämpiäkin asioita.

Yläasteella oli oikeastaan sama juttu, että tykkäsin laulaa. Ja niin se on nykyäänkin ja laulan mielelläni yksiksenikin. Minulle on tullut viime vuosina se, että liikutun aivan helposti kappaleista ja minusta tulkinta on juuri yksiä ihanimpia ellei ihanin asia.

Blogit - dA - ask

31 Loka 2013 23:46
Profiili WWW
Marsu
Marsu

Vastaa lainaamalla
No kun olen yksin niin laulan melkeinpä koko ajan, mutta mulla on niin huono itsetunto, etten uskalla laulaa koskaan, jos joku on lähellä(epäilen, että oikeasti lauluääneni on kuin harakalla). Koulussakin musiikintunneilla laulan jossain mahdollisimman kaukana kaikista ja jos joudun jonkun lähelle, liikuttelen vaan suuta niinko laulasin :/
Ihmettelen erittäin syvästi, miten olen joitakin vuosia sitten voinut laulaa ison yleisön edessä koulun joulujuhlassa. Yksin. Vain pianon säestämänä.

08 Elo 2014 13:55
Profiili
Hukka
Hukka

Vastaa lainaamalla
Ewwie kirjoitti:
Kävin pohtimaan nykyistä suhdettani laulamiseen, koska se on muuttunut peruskouluajoilta niin hillittömästi.

Sama oikeastaan täällä! Muistan ala-asteella nauttineeni laulamisesta ihan älyttömästi; jopa enemmän kuin piirtämisestä. Esiintyminen ei ole koskaan aiheuttanut minkäänlaista ahdistusta tai sen pahempaa jännittämistä - itse asiassa nautin siitä - joten laulamaan pääseminen oli aina kiva kokemus minulle. Lauloin usein kuorossa joulun ja pääsiäisen aikaan, kun alakoululaisia kerättiin pääsiäiskantaattiin ja muuhun. Lisäksi pääsin joskus laulamaan soolona partiotahdissa suhteellisen ison yleisön edessä, ja vaikka tässä iässä vähän jo hävettää, niin sen ikäisenä olin ihan älyttömän innoissani asiasta, ja vielä enemmän olin otettu, että minua oli pyydetty hommaan!

Suhde musiikkiin muuttui joskus kuudennen luokan tienoilla, äänenmurroksen alkaessa. Omani ei ollut pitkä tai paha, mutta silti huomattavissa, ja jossain vaiheessa laulaminen alkoi sattua kurkkuun. Tutkimusten jälkeen selvisi, että äänihuuleni eivät sulkeudu enää kunnolla ja siitä alkoi puheterapeutilla käynti, jossa piti taas opetella lämmittelemään äänen kanssa ja kontrolloimaan ääntä, ettei sattuisi :-----DDD

Kokemus tosin oli avartava, koska tajusin että olin aina pakottanut ääntäni ihan liian korkealle kuin mistä äänihuuleni pitivät. Laulamisesta on tullut nyt miellyttävämpää kuin koskaan, mutta en enää uskalla laulaa kenenkään kuullen - en edes kavereiden. Joskus Disney-biisejä saatan hoilata enemmän tai vähemmän tosissani kun sille päälle satun ja kavereiden seurassa olen, mutta mitenkään vakavammin en oikeastaan uskalla laulaa.

Isäni tavoin pystyn kuulemaan nuotit (tai oikeastaan tunnen ne kurkussa, mutta kyseessä taitaa olla joku synestesian muoto, jota en pysty oikein auki selittämään) ja vaikken osaa lukea niitä, pystyn kuulemaan, jos joku laulaa nuotin vierestä ja pystyn soittamaan kappaleita korvakuulolla. Tällä taidolla ei paljoa merkitystä tosin ole, koska en saanut nokkahuiluopetuksen lisäksi mitään muuta musiikillista opetusta. Mutta hei, ainakin osaan soittaa Vocaloid-biisejä nokkahuilulla B^)

| Tumblr | deviantART | Blogi | Twitter |

10 Elo 2014 10:48
Profiili WWW
Beta
Beta

Vastaa lainaamalla
^ Noniin voin joskus tulla kuuntelemaan tommosta Vocaloid-konserttia sitten B)

Mul on vähän et silleen tykkään kyllä laulaa, mut kun ääni ei oo kovin kummonen. Mäkin kyllä tavallaan kuulen nuotit tai siis pysyn nuotissa tai huomaan kyllä itekin jos metsään menee, vaikken mitenkään muuten osaa nuotteja lukea tai soittaa mitään. Mut ongelmana on ennemmin se että mun ääni on tosi heikko, jollon se on semmosta piipitystä että voi... Ja sehän parantuis lähinnä sillä jos alkais laulamaan enemmän (tai pääsis jotenki tekniikkaa parantaa) mut siinä onki se kierre että eihän tämmösellä äänellä kehtaa :D Haluisin muutenki mielummin että mulla ois vähän matalampi lauluääni, mut joku sopraano tää ilmesesti on.

Ainaki sitä lauloin kuorossa seiskalla, ku laulukokeen jälkee pyydettii liittymään :') Se oli kyl aika rajua, opettaja oli niin tarkka ja vaativa. Lukiossakin olin vähän aikaa kuorossa ku sinne houkuteltii, mut se sit jäi ku en ikin muistan/jaksan käydä harjotuksissa XD Yläasteen kuorosta jäi parhaiten mielee se, kui hienoo oli jotai Finlandia-hymnii laulaa. Se meidän kuoro kuulosti alkuu tosi hyvältä, mut sit se ope alko käymää vähä suuruudenhulluks ja ei ollu mitään laatutasoa, niin tuntu että määrä ei korvannu laatua, vaikken itekään mikään kovin loistava ollu. Kaverini mm. ystävällisesti tokaisi kerran harjotusten jälkee et oli ihmetelly kuinka sen ääni särisee ja sit huomannu että se oonkin minä :) Kyllä jää tämmöset mielee. Mut kivempaahan se on että kaikki pääsee mukaan ja meilki on lukios nyt silleen että on yks kaikille avoin kuoro ja sitten erikseen semmonen vahvemmille laulajille, ja se on aika hyvä systeemi. Itse siis ihan suosiolla pysyttelisin tossa kaikille avoinna olevassa, jos ikinä takasin menisin :D

10 Elo 2014 16:50
Profiili WWW
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 7 viestiä ]