Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 19 Kesä 2019 22:02

Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
3D-ohjelmat 
Kirjoittaja Viesti
Beta
Beta

Vastaa lainaamalla
Viesti 3D-ohjelmat
Meinasin mennä vastaamaan toiseen topicciin, mut sit muistin, et mun piti jo aiemmin tehä aihe näistä!

Animaatio-osiossa vaikka nyt onkin, niin mun mielestä täällä saa kyllä puhua ihan mallintamisista, peliohjelmoimisista ja muusta, mitä 3D-ohjelmilla pystyykään tekemään!

Itse siis käytän Blenderiä. En ole muita ohjelmia kokeillut. Ja tätä on kyllä ollut yhtä helvettiä oppia käyttämään, luoja paratkoon! Tosin en yhtään ihmettele, koska tommonen ohjelma vaatii kuitenkin niin paljon toimintoja.

Mallintaminen kiinnostaa minua eniten 3D:n saralla. Animointi on mielestäni ihan mielettömän vaikeaa. Tai siis liikkeen saa kyllä aikaan, mutta en saa sitä näyttämään lähimainkaan yhtä hyvältä, kuin 2D-tekniikoin. Liike näyttää aika koneelliselta, ja koska weight paint ei ole myöskään taitoalueeni sisällä, välillä ruumiinosat muodostavat omituisia kuhmuja.
Peliohjelmointia olen kokeillut myös vähän, ja siinä pienet onnistumiset antoivat sellaisen riemun tunteen, että yritän varmasti tulevaisuudessa uudestaan. Tosi kivaa päästä ohjaamaan itse tehtyä hahmoa kuin pelissä! (:

Tämä on ihan ihkaensimmäinen mallinnkoseni. Ei mitään tulista kritiikkiä siitä, kiitos! Meinaan on jo monta vuotta vanha, näen epäkohdat itsekin. Ensimmäiseksi olen kuitenkin erittäin tyytyväinen, koska pyrin ehkä enemmän pelien low polygon -tyyliin. En niinkään elokuva-alan realismiin. Kokeilin tällä myös riggaamista ensimmäisen kerran. Alun hämmennysten ja turhautumisten jälkeen sain hommasta otteen, ja nyt ihan joten kuten sekin onnistuu.
Tässä puolestaan kokeilin ensimmäistä kertaa textureja. Noin vuoden vanha mallinnos, sanoisin. Ihan kivasti tämäkin onnistui, vaikka tahkojen rajat näkeekin selvästi. Johtuu kai siitä, ettei valonlähdettä ole asetettu. Lisäksi kokeilin tällä sitä peliohjelmointia. Sain olennon kävelemään ja kääntymään samalla napinpainalluksista juuri niin kuin halusinkin. Voi sitä iloa ja riemua mikä siitä irtosi, iih aah! Mutta sain oppia kovemman kautta sitten, ettei kannata vahingossa laittaa pinnan pehmennystä itse mallinnukseen = tahkoja tulee mieletön määrä. Blender ei nimittäin ole jaksanut enää avata tiedostoa ryhdyttyäni tekemään juoksuanimaatiota. En saa edes kävelyjuttua enää auki, yhyy. )': Pitää animoida joskus uusiksi pienemmällä tahkomäärällä, oli niin kivaa!

Tässä onkin sitten ainoa julkaisemani mallinnos. Tai no ei enää, heh. Näette nyt ensimmäisinä noi mun ensimmäiset mallit! Tosta ei nyt ole paljoa sanomista, teki mieli harjoitella kivalla hahmolla. Weight paintin aiheuttamia virheitä näkyy, mutta muuten ihan oo koo.
Ja sit joitaan kesken jääneitä harjoittelumalleja löytyi vielä. Joku pikkulintu, puolikas koira ja kettu ainakin. Ja ton yhen oli kai tarkotus olla saukko?? : D

21 Marras 2013 18:07
Profiili
Kettu
Kettu

Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 3D-ohjelmat
Mäkin oon lähinnä Blenderiä räplännyt. Jösses kun oot saanut hyvin mallinnettua noita! Itellä ei riitä kärsivällisyys ja osaaminen :'D Pitäis kyl koitella taas joku päivä. Kauanko sulla meni noitten tekemiseen ja rigien tekemiseen?

21 Marras 2013 18:54
Profiili WWW
Beta
Beta

Vastaa lainaamalla
Mallinnuksessa on mennyt kaikissa useampi päivä. Luulen kyl, et tohon ekaan koirasusimikäliehen meni pidempään tekniikan takia. Loin sen piste pisteeltä, kulma kerrallaan. Muut on tehty extrude-tekniikalla.
Riggaaminen vei vähemmän aikaa, ehkä yhden päivän. Sitä vaan turhautuu aina, kun joku yks kulma tai särmä on jotenkin jääny weight paintin ulkopolelle ja jalkaa liikuttaessa muodostuu jääpuikko. : D

21 Marras 2013 19:05
Profiili
Kettu
Kettu

Vastaa lainaamalla
Yllättävän vähän siis. : D Luulis että menis tuplasti enemmän!

21 Marras 2013 21:37
Profiili WWW
Kettu
Kettu

Vastaa lainaamalla
Ootpas Ewwie tehny hienoja :O Ite oon ihan hukassa Blenderin kanssa, kokeilin sitä jokunen vuosi sitten enkä päässy oikein mihkään sen kanssa... Sen jälkeen kokeilin Sculptris -ohjelmaa, josta tykkäsin tosi paljon ^^ Se oli yksinkertainen ohjelma tommosten 3D-mallien tekemiseen/"muovaamiseen". Haluisin niin kovasti oppii myös tekeen 3D-animaatioita perus 3D-mallien tekemisen lisäks, mutta ei oo ollu aikaa ja sitä täyttä motivaatiota kokeilla.

Kuva
Tämmösiä pieniä kokeiluja tuli tehtyä muutama tolla Sculptrisilla.

Viime vuodesta lähtien onkin sitten tullut tehtyä enempikin 3D-mallinnuksia oli motivaatiota tai ei, mutta lähinnä rakennuksista ja epämääräisistä palikoista, koska koulu :: D Joskus DeviantArttiinkin noita 3D-mallinnuksiani laittelen scrapsien puolelle, mitä koulussa tehdään ja jotain mitä oon tehny vapaa-ajalla. Koulussa ollaan käytetty lähinnä Autodeskin tuotteita kuten AutoCADia ja Inventor Professionalia, myöskin SolidWorksia ollaan käytetty ihan pikkasen. Tänä lukuvuonna pitäs vielä opetella pari muutakin 3D-ohjelmaa ja eniten odotan ArchiCADin opettelua. Ohjelma vaikuttaa niin siistiltä ja muutenkin tykkään mallinnella taloja, joten tuskin maltan odottaa :D

Latasin viime kuussa myös koneelle Mudbox 2014, joka on hiukan Sculptrisin ja Zbrushin tyylinen ohjelma Autodeskiltä. En vielä oo hirveesti ehtiny siihen tutustuu, kun ei oo ollu aikaa, mutta musta tuntuu, että voisin tykätä tästä ohjelmasta >3 Mutta sen näkee sitten, kun sitä pääsee kunnolla testaan ^^

| DeviantArt |Tumblr |

25 Marras 2013 21:31
Profiili WWW
Beta
Beta

Vastaa lainaamalla
Kokeiltiin kaverin kaa joskus sellasta, et se jollain tuollasella sculptausohjelmalla teki hienon mallin, ja yritettiin sit siirtää se blenderiin. No ei tietenkään onnistunut, höh. ):
Noissa sculptausohjelmissa tulee niin paljon polygoneja, et niiden mallien animoiminen jää kyllä ihan jäihin. Saahan niitä aika monella ohjelmalla sitten jälkikäteen vähennettyä, mut henkilökohtainen ongelmani on sit katsoa, kun niin hieno mallinnos yksinkertaistuu ja alkaa alkuperäisen rinnalla näyttää rumalta. Tietty joskus miettiny et tekis ihan vaan yhtä yksittäistä kuvaa varten mallin, varmasti sais hienoa aikaan sculptaamalla! Meinaan toi sun pieni kokeiluki on aika nami! (;

ArchiCADia meillä käytetään koulussa myös, mut en oo ite ollu yhdelläkään kurssilla, jolla siitä käytetään. Kattonu vaan sivusta, kun kaveri teki kouluhommia sillä. Näytti mun silmään jotenkin kamalan Sims-meiningiltä! >D Vaikka huono mun sanoa, ku simssitki rajottuu vaan siihen vierestä katsomiseen, en oo niitäkään ikinä pelannu.

Pyörittäisköhän muuten blenderin game engine yksityiskohtaisempia animoimattomia elementtejä, joita vois viskoa ympäristöön? Jotaan rakennuksia just mietin, hmm. Olis hienoja!

26 Marras 2013 00:07
Profiili
Kettu
Kettu

Vastaa lainaamalla
Mä muuten kerran yritin kans siirtää tolla Sculptris -ohjelmalla tehdyn otuksen Blenderiin, jotta voisin muokata sitä siellä, mutta siitä ei kyllä tullu yhtään mitään >'D Sen takia oliskin varmaan hyvä oppia tekeen jotain hienoo suoraan Blenderillä, ettei tarvis ees yrittää siirrellä mitään ohjelmasta toiseen.

Haha, luokkakaveri sano samaa ykkösellä, kun katottiin kakkosten tekevän hommia ArchiCADilla X'D Ja mikäs siinä, Sims on hieno peli, ni oikeen elämän Sims olis tosi pähee >D

| DeviantArt |Tumblr |

26 Marras 2013 20:03
Profiili WWW
Marsu
Marsu

Vastaa lainaamalla
Mun tekis hirveesti mieli kokeilla tehä jotain 3D:nä, mutta tää kone on niin vanha, hidas ja muutenki laginen, ettei se jaksaisi pyörittää mitään semmosia ohjelmia :<

03 Elo 2014 22:31
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 8 viestiä ]