Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 22 Huhti 2019 01:52

Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 
Ruudut 
Kirjoittaja Viesti
Kettu
Kettu

Viesti Ruudut
Ruudut! Keskustelua sarjakuvien ruuduista!

Yleensä sarjakuvissa on ruutuja. Ne tosin vaihtelevat paljon toisistaan. Mikä on mielipiteenne sarjakuvaruutuihin? Pitääkö ruutujen olla toisistaan erotettuja suorakulmioita vai pidättekö persoonallisemmasta jäljestä?

Itse teen usein vain yhdenlaista ruutujakoa: kolme vaakasuoraa ruutua per sivu, koska se on yksinkertainen ja selkeä tapa. Vaihtelu olisi hyvästä, sillä identtinen ruutujako on tylsää. Omasta mielestäni tavalliset, neliömäiset ruudut ovat parhaita. En pidä erikoisista ruuduista, vaikka ne tuovatkin vaihtelua ja erottavat piirtäjän massasta.

Ruutujen väliin jätetään yleensä hieman tilaa. Välien piirtämisessä on hieman enemmän vaivaa, mutta se kannattaa. Ihan kiinni toisiinsa piirretyt ruudut tekevät sivusta jotenkin ahtaamman ja ylitäyden oloisen.

Ava © Cava

04 Marras 2013 23:38
Profiili
Kettu
Kettu

Viesti Re: Ruudut
Mulla taas iskee erikoisemmat ruudut. Perusneliöasettelu on mun mielestä kovin tylsä eikä houkuta lukemaan sen enempää, ellei tyyli ja juoni ole mahtavia. Toisaalta myös se, että nää ruudut sitten on ihan suoria ja näin on yksi näistä esteettisistä tekijöistä. Eli viivoittimella tehdään ne eikä suoralta kädeltä. Joskus suoralta kädeltä tehdyt viivat voi näyttää hyviltä, mutta aniharvoin ja yleisin mielikuva tulee että sarjakuva on tehty kiireellä ja haparoiden. Ja tää siis kunnon sarjakuvista, sarjakuvablogeissa ja tämmösissa ei niinkään haittaa kun muutenkaan ei pyritä täydellisyyteen.

05 Marras 2013 01:16
Profiili WWW
Beta
Beta

Munkin mielestä on tosi siistiä, jos joku jaksaa ruutujen asetteluakin miettiä tarkemmin, koska kyllähän se on aika tärkeä osa sarjakuvaa. Sitä mieltä kyl olen, että paaaljon mielummin vaikka neliön muotoiset ruudut ja siististi tehdyt semmoset, kun vaan vapaalla kädellä sutastut. Vapaalla kädellä jos tekee, niin kyllä sillonkin olis mun mielestä hyvä luonnostella silti etukäteen ja miettiä ruutujakoa, eikä niin että eka piirtää ja sit ympyröi hahmot jotenkin haparoiden. Se on kans surkea peruste sotkusuudelle ettei omaan tyyliin kuulu viivottimen käyttö... Eli aikalailla tiskiksen kanssa samaa mieltä tässä jutussa. Tietty sekin on sit taas kans vähän tyhmää jos joku selkeesti vaan yrittää olla erikoinen ja sen takia välttelee normaalia ruutujakoa, vaikkei edes sit oikeasti osaa "pelata" niiden ruutujen kanssa vaan kokonaisuus on vaan hassu.

Itekin myönnän et tuskinpa oon mikään kauheen taitava keksimään erilaisia ruutuja, tai sit se on korkeintaan eri neliö/suorakaidetyyppien vuorottelua... Jotenkin oon viime aikoina muutenkin piirtäny aika vähän sarjakuvaa. Mun mielestä Tiitun tapakin on ihan jees, jos se on se mikä tuntuu itsestä mukavimmalta ja sopii hyvin sarjakuvaan muuten :> Ja kyllä, ne ruutujen välit on oikeesti yllättävän tärkeä juttu! Ei sitä välttämättä tajua niin selkeästi ennen kuin pystyy vertaamaan semmosta sarjista missä välejä on, ja semmosta missä ei.

06 Marras 2013 00:22
Profiili WWW
Marsu
Marsu

Komppaan tiskistä ja cavaa:)

Tosin on tyhmää lukea pidempää sarjakuvaa, jos siinä on ihan kaikki ruudut ihan ihme kikkailua, se vie helposti huomion muista asioista. Tässä strippisarjakuvassa ruuruja käytetään vallan muikeasti ja tykkään siitä:) http://stupidfox.net/archive

There's no music playin'

dA-tili
tumblr
vapaasti kopioitavia kuvia

06 Marras 2013 18:55
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 4 viestiä ]