Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 19 Kesä 2019 22:56

Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Mitä sarjakuvia luet? 
Kirjoittaja Viesti
Marsu
Marsu

Vastaa lainaamalla
Viesti Mitä sarjakuvia luet?
Toinen topic vanhalta foorumilta, voi pojat!

Eli mitä "varsinaisia", painettuja sarjakuvia luette? Tuleeko Hesarin aamusivujen sarjakuvastripit luettua päivästä päivään vai kannatteko selkä vääränä kirjastosta mangaa kotiinne? Mitkä olivat lapsuuden suosikkinne, mitkä taas olette löytäneet vasta myöhemmin? Suosikkipiirtäjiänne?

Itse kirjoitin sellaisen kilometriviestin aikoinani ettei paljon korjata parane, tungen sen vaikka tähän spoileriksi alle ettei vastaaminen tyssää aloitusviestin massiivisuuteen.

Spoiler:
SSSSARJAKUVIA

Olen lukenut aina sarjakuvia ihan intopinkeänä pienestä pitäen, ja nykyisin olen sen verran kiireinen, että ne ovat suunnilleen ainoa asia, johon tuntuu riittävän aikaa. Luen oikeastaan vähän kaikkea eurooppalaisesta taidesarjakuvasta jenkkirymistelyyn ja mangaan, joten lempigenreäni en voi edes nimetä. Kaikki menee kunhan se on hyvää.

Blacksadit ovat ehdottomasti sarjakuvia, joista useampien eläinpiirtäjien pitäisi tietää. Kyseistä kissaetsivän seikkailuista 1900-luvun puolenvälin Amerikassa kertovaa sarjakuvaa on ilmestynyt tähän mennessä neljä osaa ja viides on tulossa jo tämän vuoden puolella ulos. Ainakin taiteelliset arvot ovat kohdallaan. Kyllä, kaikki tarinat on piirretty perinteisesti. Kyllä, tuo näyttää kunnon väreillä aivan uskomatomalta. Eniten ihailen sitä, miten helposti lukija pystyy näkemään, miltä hahmot näyttäisivät tavallisina ihmisinä vaikka sarjakuvassa kaikki onkin kuvattu eläiminä. Tarinat itsessään ovat peruskauraa, mutta hyvää sellaista ehdottomasti. Lähinnä tarvinnee varoittaa hieman aikuisemmasta sisällöstä, mutta kaikki täällä lienevät sen verran vanhoja, etteivät Blacksadit ketään traumatisoimaan kykene.

Itselleni on tullut omien kavereiden kautta kanssa kamala into lukea supersankarisarjakuvia! Pienempänä selasin aina läpi pikkuveljen Mustanaamiot ja pakko sanoa että kyseessä on edelleen niin kamala guilty pleasure että huhhuh. 8D Olen jopa kerran pukeutunut Mustanaamioksi teemapiknikkiä varten jos en ihan väärin muista apua nolo. Nykyisiä suosikkejani ovat kuitenkin Ryhmä X:t, Young Avengers (josta saatetaan käyttää Suomessa nimitystä Nuoret Kostajat en tiedä eipä ole tullut vastaan) ja Runaways. Olen ehdottomasti Marvel-neito henkeen ja vereen, jotenkin vain DC:n hahmot eivät ole koskaan iskeneet samalla tavalla. Olen myös huomannut jotenkin kallistuvani hiukkasen pienempiin ja vähemmän suosittuihin supersankariryhmiin (lol joku hipsteri) joidenkin Kostajien ja vastaavien sijasta, mihin voi olla osasyynä tiettyjen supersankarisajakuvapiirien nuiva asennoituminen uudempiin faneihin. Kyllä jaksaakin jyrsiä kun joutuu kuuntelemaan sellaista "et voi olla fani jos et ole lukenut jokaista tarinaa ja muista jokaisen hahmon kultakalan tyttöystävän nimeä". Huoh niinkö, ei ihmekään että kallistun sellaisiin nimikkeisiin, joilla on lyhyempi historia.

Supersankarisarjakuvahtavaa kamaa ylipäätään on tullut luettua paljonkin sen jälkeen kun kaveriporukan nörttiystaso nousi parillasadalla prosentilla. Umbrella Academy oli mielestäni mielenkiintoinen, vaikka en itse piirtotyylistä hirveästi välittänyt. Oikeastaan luin ykkösarkin vähän meh-meiningillä, mutta kakkosarkin pääpahikset Hazel ja Cha-Cha olivat yksinkertaisesti niin herkullisia hahmoja, että aloin tykätä sarjakuvasta huomattavasti enemmän. Harmi, että tarina-arkkeja on tähän mennessä ilmestynyt vain kaksi ja alkaa näyttää siltä, että lisää ei välttämättä tipu. Verinen sarja tuo tosin on, ihan vain varoituksen sanana! Tv-sarja Fireflyn fanina olen myös lukenut jonkin verran sarjan tarinaa jatkavaa Serenityä, joka on ollut mielestäni lukemisen arvoista. Firefly itsessään on ehdoton lempparini ikinä missään ja hahmoja ei voi kun rakastaa palavasti, joten kaikki käsiini saamani albumit olen kyllä selannut läpi ahkerasti.

Don Rosan Aku Ankat ovat olleet lapsuudesta lähtien lemppareitani ja ovat edelleen! Osa ihmisistä vihaa käsittääkseni Rosan tyyliä kamalasti mutta itse katselen sitä yksityiskohtien määrää ihan silmät kiiluen. Olen jättimäinen historianörtti ja tekee aina mieli kehrätä kun kyseinen piirtäjä ripottelee kaikkea historiallisesti akkuraattia nippelitietoa sinne tänne. Puhumattakaan huumorista - mielestäni Rosan ankkasarjakuvat ovat todella hauskoja. : D

Mangaa haluaisin lukea kamalasti enemmän, mutta en tunnu koskaan löytävän mitään aidosti hyvää. Viimeisin rakastamani manga oli Patlabor, jonka tahtoisin kyllä lukea läpi kokonaan, sen verran ihastuin sen tarjoamaan maailmaan ja erityisesti hahmoihin. Jännää sinällään, en yleensä kiinnostu mecharämistelyistä mutta tämä manga oli pakko lukea yhdeltä istumalta... Azumanga Daioh on varmaan tämän hetkinen lempparini mitä mangoihin tulee - jotenkin vain sen huumori upposi itseeni täysillä ja hahmot ovat tavallaan järjettömän symppiksiä aina 10-vuotiaasta lapsinerosta vastuuttomaan ja alkoholisoituvaan opettajaan. Harmi vain, että sarja on myös todella lyhyt. T n T Olen myös halunnut pitkään lukea Viidakon valtiaan (The King of a Jungle / Kimba, the White Lion), Shiroi Senshi Yamaton tai ylipäätänsä Yoshihiro Takakashin vanhempaa tuotantoa sekä mangaversion Puella Magi Madoka Magicasta.

Joo ja jos loppuun laitan vielä pari niin pidän lisäksi Scott Pilgrim vastaan maailmasta, Bunny Suicidesistä ja anteeksi nyt vaan, Fingerpori on mielestäni parasta suomalaista stippisarjakuvaa koskaan.

Herrajumala kyllä tuota viestiä millä edes selvisin

29 Loka 2013 21:04
Profiili
Hukka
Hukka

Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä sarjakuvia luet?
Viestini vanhalta foorumilta:

Aku Ankka lehti ilmestyy joka keskiviikko postilaatikkoomme ja Aku Ankkaa tulee luettua aina "iltasaduksi". Erityisesti Don Rosan piirtämät sarjakuvat ovat mahtavia, juonet ovat mielenkiintoisia ja piirtotyyli hieno, olen siis jonkunlainen Don Rosa fani. Myös Carl Barksin tuotoksista tykkään. Mikki Hiiri sarjakuvat jäävät lukematta, niistä en vaan tykkää.

Koiralla on asiaa, Musta hevonen, Kamala luonto, Kiroileva siili, kaikki sarjikset mitä Lemmikki lehdessä on. Aloitetaan Koiralla on asiaa sarjakuvasta. Koirat on hienosti piirretty, mutta ne ovat turhankin samassa asennossa koko kolmen ruudun ajan, mutta muutoin ihan kiva sarjakuva. Musta hevonen, välillä tylsää, välillä kivaa luettavaa. Kamala luonto, no, sama juttu kuin Mustallakin hevosella. Joskus on joku sanonut Lemmikki lehden Haukut & hyrinät palstalla, että Kamala luonto on ihan huono sarjakuva. Kiroileva siili, mun lemppari näistä neljästä. :D Näitä en siis lue muutoin kuin Lemmikki lehdestä.

29 Loka 2013 21:16
Profiili
Beta
Beta

Vastaa lainaamalla
En viitti listaa silleen "nämä olen lukenut", mut voisin sanoo niitä mist tykkäsin ja suosittelen muillekki! Nää ei oo mitää jatkuvii tarinoita vaa yksittäisii sarjakuvakirjoja, mut kai niitäki saa laittaa. 8O

Mausin luin tossa joku aika sitten jo kolmatta kertaa. Siinä sarjakuvapiirtäjä haastattelee isäänsä joka joutui juutalaisvainojen aikana Auswitchiin ja muutenkin siitä miten juutalaiset joutu niihi aikoihin elää ja näin. Lisäks siinä käsitellään isän ja pojan välejä, mitkä on aika monimutkaset ja viileähköt.

Suosittelen aah ooh. *-* Jaksaisin lukee tän vaik kui monta kertaa. Juutalaiset on kuvattu hiirinä, saksalaiset kissoina, puolalaiset possuina ja ranskalaiset sammakkoina. Jotenki on ihana, ku juutalainen feikkaa olevansa esimerkiks puolalainen, ni sillä on possunaamari päällä. Muutenki kaikkee pientä tollast yksityiskohtaa.
Visuaalisesti ja kerronnallisesti A+.

Sokerihullu on kotimainen ja omaerämänkerrallinen sarjis siitä miten piirtäjä oli monta vuot koukussa sokeriin ja se romutti terveyden ja kaiken. Tosi kiinnostava, tykkään Hannan tavasta piirtää ja värittää, ja aiheki oli jotenki sellane mikä sai mut haluu lukemaan, koska ei ikinä oo käyny mielessäkää et sokeriin vois tolla tavalla jäädä kiinni.

Eläkeläinen muistelee HAHAHAHA PAKKO MAINITA hirvein sarjis mitä oon lukenu. : DD Mut jotenki sit taas... hahah.. kuka piirtää tollasta. Ruumiiden panemista ja äijä tappaa vaimonsa ja lapsensaki et sais niiden ruumiiden kanssa puuhailla ja mies-orgiat poliisiasemalla eih. HahahHAHHhahahAHA. Khyl lukisin toistekki. :: DD

Beasts of Burden on sellanen mis joukko koirii selvittää yliluonnollisia tapahtumii mitä niiden kylällä sattuu. Tosi upeeta jälkeä ja kiinnostavat tarinat. *-* Vesivärei on käytetty aivan upeesti.

Äsht on varmana muitaki mainitsemisen arvosia mut ei nyt tuu mielee. No Weedit ja Hopeanuolet tietty, mut mut!

08 Marras 2013 13:21
Profiili
Beta
Beta

Vastaa lainaamalla
Kamala luonto
Yhä edelleen ehdoton ykkössuosikki, vaikka valtaosa kansaa tuntuu vihaavan. Samaistuttavia vitsejä, hahmoilla on luonnetta ja tykkään niiden ulkonäöstä. Ilmeille on naurettu moneen otteeseen, vaikka niiden hauskuus toisinaan johtuukin piirtotyylistä, eikä ole niinkään tarkoituksellista.

Nalle Puh
Lehti tulee yhä joka kuukausi kotiovelle, ja ajallaan tulee myös luetuksi. Tykkään tietynlaisesta filosofisuudesta, jota ainakin vanhemmissa sarjakuvapätkissä harrastetaan. Aika paljonhan noita lehdessä kierrätetään, harvemmin enää tulee sellaisia pätkiä, joita minulla ei jo ennestään olisi jo jossain 5 vuotta aiemmin ilmestyneessä lehdessä.
Nostalgia ja ihanat hahmot, kyllä te nyt tiedätte.

Karvinen
Kisun kulta-aika oli mielestäni silloin, kun hän ei vielä kävellyt kahdella jalalla.
Olen jo monta vuotta saanut päivittäin upouuden Karvis-stripin sähköpostiini, ja niitä lukiessa olen kuitenkin havainnut tietynlaisen suunnanmuutoksen. Aiemmin ne olivat aika peruskauraa, mutta nyt sarja on alkanut kääntyä siihen suuntaan, millaisia useat arvostetut nettistrippisarjikset nykyään ovat. Siis huomattavasti enemmän jokapäiväisiä kaikkien arkeen kuuluvia asioita, kuin fiktiivisten hahmojen elämän seuraamista. Tämä on kyllä yllättänyt aika lailla, en ehkä odottanut Karviselta ihan tällaista suunnanmuutosta. Kyllä niitä lukee ihan mielellään!

Muumi-albumit
Joku filosofisuus näissäkin on se, mikä vetää puoleensa. Ikävän kalliita tosin ovat, en omista ainoatakaan. )': Kirjastosta lainaillut ja ihastellut, että ehkä sitten joskus noihin investoin. Muumimamman vaarallinen nuoruus ei kuulu varsinaisesti tähän sarjaan, mutta albumi on ja tästä olen myös pitänyt kovasti.

Pokemon Adventures
Ostelen aika epäsäännöllisesti tätä, kun sattuu olemaan vähän ylimääräistä. Tätähän on kauhisteltu aika raa'aksi, ja kieltämättä yllätyin vähän lukiessani ensimmäistä osaa. Tykkään tavasta, jolla hirviöt on piirretty. Erityisesti pikachu ei ole sellainen kahdeksikko niin kuin nykyään tv-sarjassa, vaan sellainen ihana pallero! (:

08 Marras 2013 14:55
Profiili
Hukka
Hukka

Vastaa lainaamalla
Koska mangalle on jo oma topikkinsa, en listaa sitten mangaa tänne ollenkaan.

Nanna on yksiä niistä harvoista, joita olen jaksanut kerätä. Kaikkia osia ei vielä ole, mutta kaksi ensimmäistä kovakantista kyllä löytyy! Nannassa on tosi kiva huumori ja artti + minua kiehtoo aina hirvittävästi nähdä, millä tavoilla eläinihmisiä piirretään.

Blacksad on varmaan suosikkini. Taide on jotain ihan uskomatonta, ja lukemisessa pisin aika kuluukin nimenomaan kuvien syynäämiseen - jos niistä vaikka oppisi jotain omaa piirtämisharrastusta ajatellen. Kaikki Suomessa julkaistut osat ensimmäistä lukuunottamatta löytyvät hyllystä

Fingerpori. Niin nerokasta huumoria ja kielellä leikittelyä, varmaan suosikkini mitä suomalaisiin sarjakuviin tulee. En omista yhtään mitään sarjakuvaan liittyvää, mutta ehkä joskus vielä...!

Muuta ei oikeastaan juuri nyt mieleen tulekaan; luen aika vähän sarjakuvia, jos mangaa ei lasketa mukaan.

| Tumblr | deviantART | Blogi | Twitter |

24 Joulu 2013 20:50
Profiili WWW
Kettu
Kettu

Vastaa lainaamalla
En säännöllisesti lue mitään painettua kamaa, mutta Aku Ankkaa ja Lucky Lukea tulee luettua. Fingerpori on myös hyvä! Suosikkisarjispiirtäjä tietenkin Don Rosa eikä tuo kyllä esittelyjä kaipaa :'D

27 Joulu 2013 04:20
Profiili WWW
Hukka
Hukka

Vastaa lainaamalla
Itsekin tykkään Don Rosasta eniten Aku Ankan piirtäjistä. c: Ihanasti kaikkia hauskoja yksityiskohtia ja upeasti varjostettuja.

Karvinen on ihana! Olen lukenut niitä ihan pikkulapsesta asti. Kissaan osaa samaistua niin hyvin. ;>

Kiroileva siili on toinen aivan ihana, josta tykkään kovasti. Sitä kirosanojen määrää. : D Millalla on niin ihana tyyli piirtää muutenkin, tyksin.

Viivi & Wagner on kanssa aivan ihana. :> Huvittava parivaljakko.. xD Isäni on kreisi V&W-fani ja meiltä löytyy niitä kirjoja hirveä määrä..

Hevoshullu tuli minulle aikoinaan ja tykkään erityisesti Tuuvan tallista. :3 Kyllä niitä edelleen tulee luettua aina joskus.

Fingerporia en ole kauheasti lueskellut, mutta lähes kaikki lukemani ovat olleet enemmän tai vähemmän mahtavia. :'D

30 Joulu 2013 19:16
Profiili WWW
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 7 viestiä ]