Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 18 Huhti 2019 23:46

Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Piirustusoppaat 
Kirjoittaja Viesti
Hukka
Hukka

Viesti Piirustusoppaat
Keskustelua piirustusoppaista. Ovatko ne mielestänne hyödyllisiä? Oletteko niitä käyttäneet? Ja löytyykö omistuksista jotain suositeltavia yksilöitä?

Kahdeksannella luokalla ollessani tykkäsin muutamista satunnaisista piirustusoppaista, joita kokeilin. Niissä pääsi juuri tuohon tekniikkaan ja lopputuloskin näytti hyvältä. Nähtävästi nykyinen kuvataiteenopettajani omistaa mm. lintujen piirtämiseen liittyvän oppaan, jota tuli viime viikolla katseltuakin.

Yritin kesällä hankkia jostakin nettikaupasta tätä opasta, mutta minulle ilmoitettiin ettei sitä löydy oikein mistään.

Kyllähän oppaista on kiva silloin tällöin katsella yksittäisiä ja anatomisia seikkoja. Harmi vain etteivät ne ole kovin laajoja, jolloin katselen kuvia mieluummin. Toki niissä opittuja asioita voi soveltaa eteenpäin.

Blogit - dA - ask

12 Marras 2013 19:49
Profiili WWW
Marsu
Marsu

Viesti Re: Piirustusoppaat
Minulle hyödyllisin piirto-opas koskaan on ollut polluxista tullut Miljan Piirustuskoulu. Sen avulla opin hahmottamaan hevosen pään perusmuodot ja mittasuhteet. Tosin tällä hetkellä opu taitaa olla kadoksissa....

Mutta esim. kirjaston piirto-oppaista katelen lähinnä kuvat, enkä niihinkään jaksa kovin keskittyä. Mielummin menen metsästämään tutoriaaleja devasta tms.

There's no music playin'

dA-tili
tumblr
vapaasti kopioitavia kuvia

12 Marras 2013 21:30
Profiili
Alfa
Alfa

Mun mielestä parhaita piirustusoppaita on harrastelijoiden itse tekemät tutoriaalit esim devassa. Ne on paljon maanläheisempiä ja oikeasti kertovat hyödyllistä tietoa, joita pystyy itse soveltamaan ja joista oppii uutta.
Todella monet tollaiset opaskirjat vaan neuvoo, miten joku tietty hahmo piirretään tiettyyn asentoon tyylillä "Piirrä ympyrä - piirrä loput". Se on vain mekaanista mallista piirtämistä. Jotain mittasuhteita niistäkin voi kai oppia, mutta ei jätä kovin paljon varaa omalle soveltamiselle.
Toki löytyy myös hyödyllisiä kirjoja, missä painotetaan enempi esimerkiksi anatomiaa ja perspektiiviä. Näistä jopa on apua :> Meillä oli kuvistunnilla tälläinen anatomiaopas ihmisistä. Sitä pysty soveltamaan kuvistyöhön, vaikka ihmisiä en piirtää osaakkaan. Ei mistään "Näin piirrät mangaa!" oppaasta olisi sellaiseen ollut apua >'D

Parhaiten oppaat siis toimii, jos niissä ei opeteta mitään konkreettista, vaan opastetaan muissa asioissa ja itse piirtotyyli jää omaksi tehtäväksi.

12 Marras 2013 22:05
Profiili WWW
Beta
Beta

^ Oon samaa mieltä. Voisin jopa väittää et tommoset "Näin piirrät mangaa!" -kaltaisista voi jopa olla enemmän haittaa kuin hyötyä, jos sitä mallista piirtämistä painotetaan ja pelkästään tyyliä eikä yhtään anatomiaa tai muuta. Tai sit jos on semmosta että MANGATYTÖILLÄ ON ISOT SILMÄT POJILLA ON ISOMPI LEUKA -settiä et esitetään tommoset vähän niin kuin tyylilliset valinnat ihan faktoina, niin nope. Ja manga on tässä vaan esimerkkinä, en sinänsä nää siinä tyylissä ongelmaa. Pätee tää juttu kai minkä tahansa muunkin aiheen kanssa.

Ite haluaisin ehkä vaan jonkun anatomiakirjan, jos jotakin. Joskus nimittäin tykkäisin ihan käsin rauhottua piirtämään ja harjottelemaan, eikä siitä tuu mitään, jos pitää olla kone tai kännykkä lähettyvillä. Toki tulostin on olemassa mut oman reffikansion luominen on vähän ärsyttävämpää :'> Mut nettitutoriaaleja löytyy kyllä ihan hirveesti kaikkia, usein monesta eri näkökulmastakin. Kunhan vaan niidenkin kanssa on tarkkana, koska tutoriaaleja tekee myös semmoset taiteilijat, jotka ei välttämättä oo ihan vielä tarpeeks kokeneita neuvomaan muita. No joo, tää pätee kyllä ihan kirjallisiin oppaisiinki. Vähän kriittisyyttä mukaan niin paremmin menee. Hitsi ku en muista yhen kauheen manganpiirto-oppaan nimeä, vaik oon kuullu tuhat kertaa!

Mul on itel vaan joku yks piirustusopas, en nyt millään muista sen nimeä mut tyyliin Kuvataiteen alkeet tai Piirustustaidon alkeet tai jotain :D Iskä toi ton mulle pyytämättä Suomalaisen kirjakaupan alesta tänä keväänä ehkä. Parit harjotukset tein mut sit vähän unohtu. En mä tiiä tarviinko mä välttämättä ihan tommost apua, mut ainahan se on hyödyllistä harjotella perusteitakin ja ainakin piirtää vaihteeks mallistakin. Yks harjotus oli esimerkiks semmonen et eka piti piirtää muistista paprika, ja sit sen jälkeen piirtää mahdollisimman tarkkaan oikea mallista. Jossain piirrettiin omia jalkoja, yhdessä käsiä jotka kyllä feilas toden teolla... Eli ihan tommosta perushyödyllistä settiä kuitenkin :> No mut, voin ettiä sen kirjan nimen myöhemmin kunhan löydän, jos jotakin kiinnostaa. Itseasiassa sen varmaan löytäis mun blogistakin jos vaan jaksaa kaivautua tarpeeks syvälle >'D

12 Marras 2013 22:22
Profiili WWW
Kettu
Kettu

Oon samaa mieltä noista devassa olevista tutoriaaleista. Myös youtubesta löytyy aivan mielettömästi videoita, jotka ovat todella hyödyllisiä.
Tässä muutamia hyviä videoita:
http://youtu.be/PmyUIcPeIzg
http://youtu.be/Gu5TPGDnITQ
http://youtu.be/_uCXi-NoFoU
http://youtu.be/iu5Wmq0mc5M
http://youtu.be/kMUoc2UnOYQ
http://youtu.be/MRGGFFXlaHY

Iteltä löytyy myös muutama piirto-opaskirjanen. Perspektiivimaalaus - harrastajan opas on näistä yksi. Aika perus, ei nyt hirveästi perehdy oikeastaan siihen perspektiiviin vaan ehkä enemmänkin tekniikkaan. Sitten löytyy Anatomy drawing school - animal -niminen kirja. Suhteellisen hyvä, mutta joitakin virheitä löytyy, eli suosittelen enemmänkin tätä sivustoa. Kolmas kirja joka multa löytyy on Näin piirrät vartalo- ja muotokuvia. Ihan jees kirja, tykkään. Pidän myös paljon Marylin Scottin kirjasarjan osista Öljyvärimaalauksen tietokirja, Pastellimaalauksen tietokirja ja Akvarellimaalauksen tietokirja. Kaikki kolme antavat hyviä vinkkejä värien käyttöön ja tekniikoihin.

Tilasin myös netistä viime viikolla linnunpiirto-oppaan, jota on kehuttu todella hyväksi. Kyseessä on The Laws Guide to Drawing Birds. Odotan innolla että tulee postista! Odotukset on siis korkealla, kun on niin kehuttu.

13 Marras 2013 10:35
Profiili WWW
Kettu
Kettu

Multa löytyy tämmöset:

• Piirtäminen - Harrastajan opas (Francisco Asensio Cerver/H.F.Ullmann)
• Perspektiivimaalaus - Harrastajan opas (Santiago Arcas, José Fernando Arcas, Isabel Gonález/Ullmann & Könemann)
• Vesivärimaalauksen kirja (J.M. Parramon/WSOY)
• Piirtämisen perusteet (James Horton/Mäkelä)

Harrastajan oppaat on ollu musta ihan kivat :D Niissä on paljon havainnollistavia kuvia, mistä ite tykkään :) Tota perspektiivimaalauksen kirjaa en oo viä lukenu, mutta sillon silmäilin sitä ku sain sen ja siellä näytti olevan tosi näppäriä kuvia aiheesta. Piirtämiseen keskittyvä opas taasen on ihan kätevä, kun siinä on paljon noita askel askeleelta -kuvia ja kuvan alla/vieressä selitys mitä ollaan tekemässä ja miksi. Sitten valmiin tuloksen ohessa on semmonen yhteenvetokuva, missä korostetaan jotain tärkeitä seikkoja kuvasta/aiheesta, jota kuva havainnollisti. Ja noissa askel askeleelta jutuissa on aina alussa myös kerrottu mitä välineitä hommassa tullaan käyttään. Kirjassa käydään läpi luonnostelua, ihmisten piirtämistä, maisemien maalausta yms. Ihan kelpo teos.
(Kuva kirjan aukeamalta)

Vesivärimaalauksen kirja on tosi laaja, siinä on paljon tekstiä ja ihan hyvät kuvatkin havainnollistamaan asioita. Kirja käsittelee eka maalausta ja sen historiaa (ite en oo jaksanu sitä osuutta lukee ollenkaan), sitten tutustutaan välineisiin ja sen jälkeen siellä tuli opastusta perspektiiveistä, eri maalaustekniikoista ja mm. väriharmoniasta. Toi kirja on oikeesti niin laaja, että sieltä voi hyvinkin oppia jotain uutta tai ainakin saada jotain kivaa pientä nippelitietoo, jos sen vaan jaksaa lukasta läpi.

Piirtämisen perusteet tuntuu vähän itsestäänselvyyksien esiintuomiselta eikä loppujen lopuks paljoo antanu.

| DeviantArt |Tumblr |

13 Marras 2013 20:28
Profiili WWW
Kettu
Kettu

No niin jes, tämä The Laws Guide to Drawing Birds kirjanen tuli vihdoin postista! Pakko tulla hehkuttaan, tää on oikeasti ihan sairaan hyvä piirto-opas! Miksei kaikki voi olla tällasia voi huh huh tätä pitäs myydä enemmänki kirjakaupoissa. Tää opas on täydellinen helmi. SUOSITTELEN lämpimästi jos lintujen piirtely kiinnostaa!

20 Marras 2013 12:41
Profiili WWW
Hukka
Hukka

^Hetken googlailun jälkeen päätin laittaa tilaukseen tuon oppaan. Yllätti kyllä positiivisesti ja monipuolisuuttakin näkyy.

Blogit - dA - ask

20 Marras 2013 16:28
Profiili WWW
Kettu
Kettu

^ Et kyllä tuu pettymään! : D

20 Marras 2013 17:22
Profiili WWW
Hukka
Hukka

Sain tänään tuon Tiskiksen suositteleman oppaan ja olen kyllä saanut vastinetta rahoilleni. Kirjassa lähdetään rauhallisesti liikkeelle lintujen piirtämisestä: yksityiskohtia, pään asentoja, selkäsulkia, pyrstöt, siivet ja jalat. Vähitellen siirrytään isompiin lintueläimiin kuten haukkiin ja ankkoihin, joista jatketaan erikoisempiin lintuihin ja lintujen piirtämiseen ilmassa. Lopuksi vielä puhetta luonnostelusta, värien käytöstä ja maalauksesta. Laittakaa ilman muuta tilaukseen. Sisältöä ja materiaalia on sen päälle sata sivua eikä kielikään hyökkää pahasti.

Tässä olen tehnyt varsinaisen postauksen.

Blogit - dA - ask

04 Joulu 2013 17:03
Profiili WWW
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 13 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava