Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 18 Kesä 2019 11:35

Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Adoptoitavat hahmot 
Kirjoittaja Viesti
Beta
Beta

Vastaa lainaamalla
Viesti Adoptoitavat hahmot
Keskustelua noista.

En ole edes ihan varma, että milloin ja mistä nää tämmöset ilmaantu, mut nyt niitä tuntuu olevan kaikkialla.
Koen itse jotenkin kamalan oudoksi tämän käytännön, erityisesti sen, että niistä tarvitsee maksaa. Ymmärrän kyllä, että toisilla voi olla ongelmia hahmojen keksimisessä, ja tuolloinhan kaverit voivat hahmon luomisessa avittaa. Mun mielestä tää koko touhu on vaan päässy niin paljon käsistä.

Näissä harrastelijapiireissä musta itsestä tuntuisi tosi oudolta sanoa, että "Tämä on minun hahmoni, mutta en suunnitellut sitä itse, vaan ostin sen." Ymmärrän tän jollain tapaa ammattilaispiireissä, jossa vaikka Disney voisi yrittää ostaa Nickelodeonilta jotain hahmoa/sarjaa. Mutta jos se hahmo tulee vaan ihan yksityisihmisen käyttöön, sellaiseen käyttöön, että tämä kyseinen yksittäinen ihminen piirtää sen aika-ajoin, niin ei vain mahdu mun kalloon. Minkä takia sitä hahmoa ei voi piirrellä sitten jollekulle muulle arttina ilman, että kyseisestä hahmosta ja sen omistajuudesta täytyy maksaa? Kun sen hahmon saa piirtää ihan ilman minkäänlaisia kustannuksia?

Ja jos nyt käy devan puolelta miettimään, niin mun ome mielipide on, että noi on tosi julma keino tunnetummille piirtäjille rahastaa ihailijoita. Tunnettavuus on usein suoraan suhteutettu designien hintaan, eikä itse hahmolle tunnu jäävän hinnan määrittelemisessä lainkaan painoarvoa.
Uusimpia kuvia selatessa tulee joskus vastaan tosi vaivaanähtyjä ja uniikkeja hahmoja, joista täysin tuntematon tekijä pyytää veloitukseksi 10 da-pistettä. Ja mitäs toi on oikeassa rahassa, yksi sentti?
Samaan aikaan joku suurta nettinimeä kantava heppu tekee vartissa punaisen koiran, jolla on valkoiset hopeanuolikuviot, ja myy sen hintaan 50 dollaria. Ei kukaan sitä ostaisi, jos sen mukana ei tulisi yhteyttä isoon nimeen. Ihan ryöstöpeliä joidenkin osalta. /:

Erityisesti pyydän, että jos on eriäviä mielipiteitä niin jakakaa rohkeasti! Kiinnostaa tietää, että millä perusteella muut niin innokkaasti ylläpitävät tätä käytäntöä, kun en omin avuin löydä tähän vastausta.

04 Marras 2013 20:06
Profiili
Beta
Beta

Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Adoptoitavat hahmot
Uu tää on mielenkiintonen aihe!

On kyllä silleen jännä miettii mihin suuntaan tää on menny, ku musta tuntuu et ennen oli kuitenkin aika paljon (enemmän) niitä adoptoitavia, jonka saatto saada itelleen vaan piirtämällä hahmon. Toisaalta en tiiä onks siinä pahaa pyytää korvausta, oli sit pointteja tai rahaa, jos on designiin oikeasti nähny vaivaa. Ja vaikkei oliskaan, niin niinhän se kai menee, et se ei oo tyhmä joka pyytää, vaan se, joka maksaa... Se on kieltämättä ikävää, et se myyjän suosion taso vaikuttaa niin paljon hintaan.

Kyl mä luulen et just sen takia nää adoptoitavat pysyy niin pinnalla, et sillä kuitenki voi saada pojoja tai rahaa melko helposti... ja kai niitä ostamisen ilojakin sitten on. Joskus ihmiset vaan ihastuu näkemiinsä designeihin tosi paljon, tai sit niiden omissa kyvyissä luoda hahmoja on puutteita. Mut toisaalta, eihän hahmojen suunnittelussa kehitykään jos ei harjoittele? Toki jollain voi olla parempi värisilmä kuin toisella, mut kyl siihen varmaan se harjaantuneisuuskin vaikuttaa, tietääkö esimerkiks sitä, mitkä värit sopii hyvin yhteen. Jos ei sitä itse näe, niin varmasti kavereilta vois saada hahmoihin apua, ideoita ja neuvoja ihan ilmasekski. Sitä kans mietin varsinki jos kyseessä on semiyksinkertainen design, et miksei vaan ite tekis omaa hahmoa joka on vähän saman suuntainen esim. väreiltään? Tähänki toisaalt vaikuttaa sit se et mikä on kunkin oma käsitys kopioimisesta, mut jos hahmon ulkonäössä ei oo mitään tosi oivaltavaa, niin mun mielestä tuntuis hassulta maksaa siitä :/

En kans myöskään pidä ideasta, et hommaisin hahmon ja sit pitäis koko ajan muistaa ilmotella et keneltä se on hankittu... Tai ei kai sillä muuten niin paljoo väliä olis, mut ainakin projekteihin haluisin kyllä suunnitella hahmot ite tai pyytää vaikka kaverien omia mukaan jos tulee oikeen kamala kriisi. Kun on niitä paljon muitakin keinoja saada hahmoja (esim. Ewen mainitsema apu kavereilta) ja inspiraatiotakin voi löytää monesta paikkaa, niin en tiiä, ei vaan oo toistaseks tuntunu järkevältä käyttää omia pointteja tämmöseen vaikka halpa hahmo tuliskin eteen.

Se kans mua ottaa välil päähän, jos joku alkaa kamalasti spämmätä adoptoitavia omaan galleriaansa, vaik no totta kai jokaisen oma accountti ja saa tehdä mitä haluaa jne jne, mut just jos se on vaa semmost sarjatuotantoa ja oon ite kuitenki ihan piirrosten takia watchannu, nii saattaa kyl mennä vähän hermot.

Mun mielestä kivempi versio adoptableista on design-tradet! ovo Se olis varmaan ihan hauskaa suunnitella toisen ideoiden pohjalta hahmo, ja saada sit jotain tilalle. Taikka sitten nää custom-adoptablet, jotka kans on just sun ideoista rakennettu... Niistä ehkä sit sietäis maksaa enemmänkin.

Täs ei kyl tainnu nyt tulla kauheesti mitään uutta Ewen viestin lisäks... hups

05 Marras 2013 21:42
Profiili WWW
Marsu
Marsu

Vastaa lainaamalla
Suurien nimien tekemiin ryöstöhintaisiin adopteihin en voi sanoa, kuin että ei se ole tyhmä joka myy, vaan se joka maksaa. Jos joku haluaa ostaa kulahtaneen desingin esim. kahdellakympillä, koska sen teki nimekäs artisti, niin siitä vaan. B)

Itseäni tossa häiritsee paikoin sen harhaluulon leviäminen, että kun henkilö myy desingin Y, tulee kyseisestä desingistä yhtäkkiä jotain spesiaalia & yksityistä ja siitä alkaa taistelu samankailtaisten hahmojen kanssa koska if u didn't pay for it, it isn't equal with this diamond eli "MINÄ SENTÄÄN MAKSOIN SATEENKAARIEMOSCENE KOIRASTA, JOLLA ON VIHREÄT SILMÄT, MINÄ SIIS SAAN KÄYTTÄÄ TÄTÄ JA SUN HAHMOS ON MINUN RAHAA MAKSANEEN HAHMON RIPOFFI, EIHÄN SE NYT KÄY ETTÄ JOKU TEKEE SAMANLAISE DESINGIN ILMAISEKSI JA MINÄ MAKSAN TÄSTÄ VAIN HUOMATAKSENI, ETTÄ TÄÄLLÄHÄN ON 9535 SAMANLAISTA HAHMOA". Emt, ei yleisesti käytetyt ja suositut piirteet läntätä hahmoille muutu erityiseksi yksityisomaisuudeksi johon vain sinä olet oikeutettu, kun ostat ne joltakin. Tajuan monimutkasemmat ja OIKEASTI omaperäiset yhdistelmät, mutta no no naw no.

Jotenkin saatan tajuta, jos uberhyvä piirtäjä myy TODELLA omaperäisiä desingejä (vaikka silloinkin tuntuu kuin myisi ruumista eteenpäin, en vain tykkää imo :( ), mutta välillä elohiiri väpättää, kun tyypit myy niin simppeleitä, yleisiä ja käytettyjä desingejä eteenpäin ja typerykset menevät ja ostavat. Minä en vain tajua miksi tuo pitää ostaa.. jos ihastuisin kys. desingiin, tekisin itse hieman samantyylisen hahmon, ei kukaan omista vihreää turkkia ja sinistä emotukkaa ja vain tynnyrissä elävä tai itseään täynnä oleva idiootti huomauttaa tulen lailla levinneiden piirteiden käytöstä.

Ehkä kaikista alhaisin muoto on baseihin tehdyt desingit, joita myydään eteenpäin. Jos ei edes kuvaa pysty tekemään itse, niin silloin pitäisi laskea kolmeen ja miettiä oooikein tarkkaan, kannattaako tehdä myytävää materiaalia toisten töiden päälle.

05 Marras 2013 22:30
Profiili
Hukka
Hukka

Vastaa lainaamalla
Pahoittelen näinkin kuolleen aiheen uudelleenherättämistä, mutta huomasin topicin vasta tänään ja ajattelin myyjänä ja ostajana omaakin mielipidettäni tuoda julki - ei sillä, että se mitenkään tärkeä olisi.

Olen tosiaan sekä myynyt että ostanut hahmoja, tosin harrastin tätä lähinnä vuonna 2011 ja sen jälkeen homma on vähentynyt. Tykkään OC:ista ihan hirveästi ja myönnän, että minua oudostaa myydä omia luomuksiani (kun kiinnyn niihin kuitenkin!) toisille. Toisaalta omien hahmojeni määrä on jo nyt valtava ja en yksinkertaisesti vain voi pitää kaikkia hahmoja, jotka keksin. Hahmojen unohtaminen ja kuoppaaminen tuntuisi tylyltä, joten yleensä silloin laitan hahmon adoptoitavaksi; tuntuuhan se huomattavasti kivemmalta, jos joku ihastuu designiin, ostaa sen ja sen jälkeen myös käyttää. Mielestäni varsinkin pelkkien designien ostamisessa ei ole mitään pahaa, sillä hahmoissahan tärkeintä on nimenomaan niiden persoonallisuus, ei ulkonäkö. OC:n arvo ei minusta muutenkaan riipu sitä, onko se ostettu vai ei.

Designeja sitten olen itse tainnut ostaa muutaman kun on sattunut tosi kivan näköinen hahmo tulemaan vastaan. Yhden otin suoraa mukaani isompaan tarinakokonaisuuteen, enkä ostamisesta huolimatta koe sitä yhtään toisia huonommaksi. Rakas se on silti, varsinkin kun olen jo useamman vuoden ajan suunnitellut tätä hahmoa ja maailmaa tämän ympärillä. Valitettavasti moni ostodesign on myös jäänyt käyttämättä tai olen käyttänyt vain todella vähän (ja juuri tästä syystä olen vähentänyt ostelua). Osa taas on vuosia odottanut tulevansa piirretyksi.

In conclusion, minulla ei oikeastaan ole mitään adoptoitavia hahmoja vastaan. Myyjän näkökulmasta adoptoitavat ovat usein helppoa rahaa enkä voi syyttää tätä ajattelua, sillä ajattelen usein niin myös itsekin. Huvin ja hyödyn yhdistäminen tuntuu kivalta, tosin en tahdo alkaa massatuottamaan hahmoja, sillä - kuten sanoin - kiinnyn niihin ihan liian helposti. Ostajat taas ovat usein ihmisiä, jotka eivät ole tyytyväisiä omiin designeihinsa tai eivät ehkä piirrä ollenkaan, jolloin on varmasti helpompaa, jos hahmosta löytyy jo valmiiksi jonkinlainen reffi.

Toisaalta, jos itsellä ideoita ja osaamista hahmojen kanssa riittää, niin mitäpä noita adoptoitavia hahmoja murehtimaan haha :'')

| Tumblr | deviantART | Blogi | Twitter |

22 Tammi 2014 12:22
Profiili WWW
Kettu
Kettu

Vastaa lainaamalla
Mä en itse ole koskaan ostanut adoptoitavia, mutta oon kerran pari tehnyt. : D Komppaan ylläolevia, että minäkin teen mielummin vähän samantapaisen hahmon sen adoptoitavan kanssa, ku että maksaisin. Haluun kutsua hahmoa omakseni ja sitä saa muokatakin ihan miten paljon lystää. Sitä en myöskään kato hyvällä, kun joku minuutissa hutastu valkoinen koira jolla on ruskea hännänpää koitetaan myydä vaikka 500 pointsilla.. : D Mutta adoptoitavia on musta tosi kiva katella, enkä tiiä onks se väärin mut usein saan niistä ideoita myös omiin hahmoihini. Sen lisäks mä tykkään hirveesti tehä niitä. Castran kanssa oon samaa mieltä siitä, että omiin designeihin tosiaan kiintyy valitettavan helposti - mutta enhän mä niillä hahmoilla mitään oikeestaan tee. Kun ei huvita piirtää niitä toista kertaa, tykkään vaan suunnitella ´v` Haluun välillä kokeilla rohkeita ja vähän erilaisia designeja, ja adopteihin näitä haluja on hyvä purkaa. Myyn sitten yleensä 3-10 pointsilla devissä, heh. :--D Joskus teen ihan ilmaseksikin. En halua liian kalliiks laittaa, koska yleensä käytän just noita kuvapohjia ja usein lisään sit jotain omaa. Mut siitä huolimatta käytän niihin paljon aikaa, musta on aika inhottavaa jos siihen suunnitteluun käytetään se joku viis minaa aikaa ja sit mennään myymään viidelläkympillä.

dA tumblr Art-tumblr

22 Tammi 2014 21:42
Profiili
Hukka
Hukka

Vastaa lainaamalla
// vähän off mutta minusta itsestäni taas tuntuu vielä vääremmältä tarkoituksella jäljitellä jonkun toisen hahmoa, kuin ostaa se design :'D
Tulee vähän kriminaali olo, varsinkin kun joku kuitenkin on nähnyt edes jonkin verran vaivaa designiinsa. Ja minua vaivaisi tieto siitä, että olen tarkoituksella jäljitellyt jotain.

23 Tammi 2014 01:21
Profiili WWW
Beta
Beta

Vastaa lainaamalla
^
Mun mielestä se nyt ehkä riippuu, mihin mittoihin se jäljittely menee. Jos inspiroituu esimerkiksi hahmon värisävyistä ja saa luotua vähän samantapaisen, mutta kuitenkin uniikin kokonaisuuden, niin se on mun mielestä ihan fine, ainakin jos kyse on vähän "tusinammasta" adoptoitavasta eli adoptoitava hahmo ei alunperinkään ole mikään kovin erityislaatuinen ollut. Jos taas kyseessä on hahmo, joka on vaikka aiemmin ollut käytössä tai johon on selkeästi mennyt paljon aikaa tai vaivaa, niin pitäisi tietysti olla kovin tarkkana tässä ettei mee yli. Enhän mäkään haluais, että vaikka mun altterista tulis joku yleinen jäljittelyn kohde (vaikka pelkkää inspiroitumista ei voi kieltää tai ideoita omistaa tietenkään). Mut ongelma onkin sit se et mihin sen rajan vetää ja kuka oikeasti tietää ja määrittelee sen, millon adoptoitavaan on käytetty vaivaa ja millon ei :|

En silti voi vielkään kieltää, et jos nään hahmon josta tulee lähinnä olo, et ton olisin voinu keksiä itsekin tai jossa lähinnä värisävyt kiehtoo, niin tällä hetkellä sanon vieläkin et mielummin tekisin oman hahmon joka olis vähän samanlainen, tosin viisainta olis varmaan etsiä myös muuta materiaalia inspiraatioksi eikä pelkästään teurastaa sitä alkuperästä designiä. Jättää se yleisfiilis tavallaan vaan lähtökohdaksi ja kehitellä reippaasti omaa juttua mukaan tai jotakin. Toistaiseksi multa ei kyllä löydy tämmösiä hahmoja, kun usein oon uusien suunnittelussa niin laiska. (Ennemmin pääsijalla nyt olisi uudistaa vanhat designini eeehehee) <- tää on varmaan sitä offia oikeesti

23 Tammi 2014 08:53
Profiili WWW
Alfa
Alfa

Vastaa lainaamalla
Ite vaan unwatchaan heti, jos joku alkaa vaan viljelemään adoptoitavia ympäriinsä. Parhaita on ne, jotka tekee adoptoitaville oman tunnuksen ja silti lisää samat kuvat päätunnukselle, jotta saisi enemmän huomiota. Huoh.

Ja mitä tohon värisävyjen viemiseen tulee niin en itsekään koe siinä olevan mitään pahaa, jos kuitenki itsekin joskus omat hahmot keksii. Eihän silloinkaan voi hahmojaan täysin omiksi sanoa, jos aina vie vaan ideoita muiden adoptoitavista :D Mitään väriteemaa ei kuitenkaan voi omistaa ja adoptoitavia tehdään niin liukuhihnalta, että paha mitään täysin uutta on tässä vaiheessa mennä keksimään. Jos itse tekisin adoptoitavia ja näkisin jonkun vieneen ulkonäön lähes kokonaan niin kyllä silloin siitä vähän pahastuisin. Niin kauan, kun ei pysty vertailemalla sanomaan mistä hahmo on ulkonäkönsä saanut niin asiat on hyvin.

Itse en adoptoitavista oikee välitä ja harmittaakin nähdä joillain ihmisillä pelkkiä ostettuja hahmoja. Mutta ehkei kaikki saa siitä niin paljon iloa kuin mina, kun pääsee itse suunnittelemaan hahmon alusta alkaen :>

23 Tammi 2014 11:09
Profiili WWW
Hukka
Hukka

Vastaa lainaamalla
Itsellänikin on unwatchaus lähellä silloin, jos niitä hahmoja tulee yhtäkkiä jatkuvalla syötöllä melkein spämmäykseen asti ja kaikki samaan pohjaan (ja en ole alunperin seurannut kyseistä henkilöä pelkästään adoptoitavien takia). Mutta sitten esim. Rinslettuce on sellainen artisti, jonka seurasin tietoisena siitä, kuinka paljon adoptoitavia hahmoja tältä tulee. Koen ne kuitenkin niin panostetuksi ja näteiksi, että niitä on enemmän kuin ilo nähdä omassa inboxissa :----D Joskus vain tuntuu itsestä tosi oudolta, kun ihmiset ostavat hahmoja tyyliin 40 dollarilla. Se hinta hahmosta on jo vähän... huh huh.

Värisävyt eivät itsellenikään ole ongelma, sillä ellei selkeästi omaperäisen kuvion kopiointiin mennä, niin on tosi vaikea syyttää ketään sormella värien varastamisesta - ja vielä vaikeampi todistaa moinen väite todeksi. Itse tosin koen sisäistä syyllisyyttä jo tietoisesta värien lainaamisesta, mutta kyse on oikeastaan vain omista periaatteistani.

23 Tammi 2014 15:31
Profiili WWW
Alfa
Alfa

Vastaa lainaamalla
Castra kirjoitti:
Joskus vain tuntuu itsestä tosi oudolta, kun ihmiset ostavat hahmoja tyyliin 40 dollarilla. Se hinta hahmosta on jo vähän... huh huh.

En sitten suosittele mennä katsomaan FurAffinityn hahmohuutokauppoja >'D 600 dollaria yksvärisestä hahmosta näin kerran....

23 Tammi 2014 16:39
Profiili WWW
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 18 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava