Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 22 Huhti 2019 01:43

Vastaa viestiin  [ 29 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Piirto-ohjelmat ja niiden käyttö 
Kirjoittaja Viesti
Hukka
Hukka

Viesti Piirto-ohjelmat ja niiden käyttö
Keskustelua piirto-ohjelmista ja niiden käytöstä. Mitä piirto-ohjelmia olet käyttänyt ja mikä on ns. nykyinen ohjemasi? Lisäksi jos joku asia mietityttää käyttöön liittyen voi kysyä niistä.

Minulta löytyy koneeltani ohjelmat Gimp, tavallinen Paint, Sai, Artweaver 0.5, ja Paint.net.

Kun hankin viime vuonna piirtopöydän sen mukana tuli Artweaver, jolla alkuun piirtelinkin. Tykkäsin ohjelman selkeydestä/helppoudesta ja monipuolisuudesta liittyen työkaluihin. Myöhemmin jätin kuitenkin ohjelman käytön sikseen kaikesta huolimatta olevan suhruisuuden takia. Layersysteemi oli toinen, mikä oli outo ja mitä en tajunnut. Loppupeleissä halusin vain päästä piirtämään toisella ohjelma kokeilun jälkeen.

Viime tammikuun puolella hankin Paint tool Sain ja tässä oli paljon positiivisia asioita kuten edellisessä ohjelmassa. Tämä ohjelma on juuri se minulle kuuluva ja Sai on istunut oikein hyvin. Ohjelman miinuksena näen ainoastaan sen, ettei ole mahdollista käyttää tekstityökalua.

Näitä muita mainitsemiani ohjelmiani en ole käyttänyt muuhun kuin kuvan muokkaamiseen jne. Ne ovat minulle sen verran vieraita, etteivät ne ole kiinnostuttaneet minua tippaakaan.

Mutta ollakseen hyvä piirtäjä ei tarvitse esim. Photoshoppia, vaan kyse on kumminkin ohjelman käytöstä ja osaamisesta piirtämisessä. Olikohan sitä Deviantartissakin peräti jopa joku stamp, jossa selitettiin sitä ettei ohjelma ole huono, jos taidoissasi on parannettavan varaa.

Se on muuten sääli, ettei kaikille ohjelmille löydy välttämättä edes tutoriaaleja tai hyviä sellaisia.

Blogit - dA - ask

31 Loka 2013 18:51
Profiili WWW
Kettu
Kettu

Viesti Re: Piirto-ohjelmat ja niiden käyttö
Paint Tool SAI ja Photoshop. Muuta ei tarvita. Okei, oon käyttänyt jonkin verran Painteria ja tääkin tosi hyvä maalausmaisten juttujen tekemiseen. Mutta SAIlla saa niin hyvin linet tehtyä ja muutenkin tykkään siveltimistä ja niiden ominaisuuksista. Blendaavat paremmin kuin Photarissa. Mutta Photari on pakollinen väline viimeistelyyn ja efektien tekemiseen.

Oon joskus käyttänyt Artweaveria enkä hirveästi tykännyt. Open Canvasista tykkäsin. Vähän samantyylinen kuin SAI. Paint Shop Pro vai mikä tämä nyt olikaan, on täyttä kuraa. Ainakin silloin joskus kymmenen vuotta sitten kun kokeilin :'D

31 Loka 2013 18:58
Profiili WWW
Hukka
Hukka

Paintilla aloin piirtämään ja käytän sitä vain enää jos huvikseen haluan piirtää jotain suttuja.
Mulla on nyt käytössä Gimp 2.6 ja toisella tietokoneellamme Gimp 2.8. En tykkää 2.8 versiosta, koska sen valintatyökalu on jotenkin epäselvä, muuta syytä nyt ei olekkaan. :D Aluksi en tajunnut layereista mitään, mutta nyt osaan käyttää oikein hyvin Gimpiä. Jotenkin kuitenkin tuntuu että Gimp ei enää riitä mulle, en tiedä miksi.

Photoshopin titetenkin haluaisin ja ehkä tämän voisi toteuttaakkin. :>

31 Loka 2013 19:21
Profiili
Marsu
Marsu

On tullut testattua yhtä jos toista; Photoshop (Elements 5.0, CS, CS2, CS3 extended ja CS4 extended mistä jälkimmäinen nykyään käytössä), Gimp, Opencanvas, Sai, Firealpaca, Artweaver, Paint.net, sketchbook, mangastudio, Jasc PSP, artrage...

Listan ohjelmista SAI, Photoshop CS4 Ex., Opencanvas, Firealpaca, Sketchbook pro ja Mangastudio ovat sopineet minulle. Valitettavasti kahta jälkimmäistä en ole 30pvän testin jälkeen saanut käyttööni, ehkä joskus sitten radikaalisti vaan ostan. Photoshophan painii täysin omassa sarjassa efektien ja mahdollisuusten (ja hinnan ;D) vuoksi, vaikka Firealpaca ja Sai tekevätkin työnsä rajausten suhteen paremmin ainakin minun käsissä. Kun tilanne sallii niin SAI:n, photoshopin ja mangastudion/sketchbook pro:n lisenssit kyllä hankin käsiini.

Fakta on se että piirto-ohjelma ei vaikuta siihen miten hyvin piirrät, artweaverilla sain aikaiseksi vain järkyttävää sotkuista sontaa mutta olen nähnyt sillä tehtävän aivan uskomattomia töitä. Eikä ohjelmasta ole mitään apua jos ei osaa käyttää sitä ja repiä siitä kaikkea mahdollista irti.

MS paintillakin kun saa taidetta aikaan, itse en kykenisi tähän millään ohjelmalla; http://www.youtube.com/watch?v=EemkRXpoeEg (kuvan tekijän alkuperäinen video ilmeisesti poistettu tai en ainakaan löytänyt sitä)

31 Loka 2013 19:36
Profiili
Hukka
Hukka

Osaisiko ihmiset antaa vastausta pariin ongelmaan/kysymykseen.

Miten teillä toimii Selection työkalu? Siis se neliönmuotoinen työkalu. Minulla on ollut aiemmin, että olen pystynyt rajaamaan sen sillä ja painamalla copy by selection. Nyt se on mennyt jonkun aikaa sitten kelvottomaksi ja rajaaminen onnistuu kohdasta canvas -> crop by selection. Ei tuo kyllä haittaa, mutta lähinnä ihmettelen. Ehken vain itse älyä tai jotain.

Värittäessä, varjostaessa ja layereita käyttäessä kiinnostaisi sellaiset kohdat kuin Preserve Opacity ja Glipping group, joita en koe tarpeeksi hyvin ymmärtäväni. Selection sourcestakin voi varmuudeksi selittää..

Edit: Minulla tuntuu myös olevan vikaa magic wandin ja bucket toolin käytössä, koska ne eivät ikinä mene haluamallani tavalla. Liekö sitten vikaa näiden asetuksissa tms. Eri tutoriaaleja olen kyllä katsonut ja sitten piirtäessä huomaan, ettei haluamani x juttu onnistu.

Blogit - dA - ask

31 Loka 2013 19:45
Profiili WWW
Marsu
Marsu

Kiatsu kirjoitti:

Värittäessä, varjostaessa ja layereita käyttäessä kiinnostaisi sellaiset kohdat kuin Preserve Opacity ja Glipping group, joita en koe tarpeeksi hyvin ymmärtäväni. Selection sourcestakin voi varmuudeksi selittää..

Clipping maskista/groupista suunnittelin jo pari vuotta sitten tekeväni tutoriaalin kun jotkut sitä pyysivät ja jos luppoaiaka on niin voisin kyllä sen tekaista.

Sanon suoraan mielipiteeni tuosta bucketista; älä käytä sitä SAIssa. Se voi toimia paintin kaltaisissa ohjelmissa, mutta Saissa on niin paljon muita, parempia mahdollisuuksia että sen ämpärin voi minun puolestani tunkea jonnekin. 8)
Tai kyllähän bucket toimii jos tiedät mitä teet, mutta jos et tiedä, niin älä käytä.

31 Loka 2013 19:54
Profiili
Kettu
Kettu

Havainnoistaisko tää mitään Preserve Opacitystä ja Clipping groupista
http://grypwolf.deviantart.com/art/Shad ... -174197817

31 Loka 2013 19:57
Profiili WWW
Kettu
Kettu

Okei toi oli aika wanha jo ja aNTEEXI TUPLA mutta selitänpä miten itse teen SAIlla

Valitaan layeri missä lineart on magic wandilla: http://sta.sh/015sabvajykv
Inverttaa se http://sta.sh/0zdbbzg14kc
Uusi layeri lineartin alle. Magic wand yhä voimassa.
Täytä valinta paint bucketilla. Klikkaa Preserve Opacity niin kun värität sitä niin ei mee väri yli linen. Clipping groupilla voit kätevästi lätkäistä kamaa uusille layereille jotka käyttäyttyy sen pohjan mukaan eli ei mee sen väritetyn alueen yli http://sta.sh/02f5krnjwyw6

31 Loka 2013 20:06
Profiili WWW
Hukka
Hukka

Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä jonain päivänä mm. Jo-jon tutoriaali aiheesta. Mutta t1sk1jukan tekemä osottautui todella hyväksi ja uskon nyt onnistuvani piirtämisessäkin hiukan paremmin, kun se ei ole enää noin tuskaista kuten aiemmin.

Sitten vielä sellainen kysymys kuin, että miten menettelette layereiden kanssa värittäessä. Kun pitää värittää esimerkiksi silmät, kirsu ja jne. niin, teettekö ne samalle layerille? Vai eri layerille? Vai riippuuko osan koko & työn koko siitä, milloin vaihdatte layeria..

Blogit - dA - ask

Viimeksi muokannut Kiatsu päivämäärä 31 Loka 2013 20:59, muokattu yhteensä 1 kerran

31 Loka 2013 20:58
Profiili WWW
Marsu
Marsu

Mulla on jo parin vuoden ajan ollu käytössä Corel Painter 12, enkä sanois että se oli paras siirtymine Gimpin jälkeen :-D Se osottautuki alussa hirveen vaikeaksi ja opetteluki on ollu hirmusen takkusta. Tutoriaaleja vaan oon pitänyt googlailla niin monia kertoja. Yleisesti sanoisin olevani todella tyytyväinen kyseiseen ohjelmaan, vaikka olin lähellä ostaa Sain, jota oisin mahdollisesti voinut osata paremmin aluksi.

(SAIsta löytyy paremmin tutoriaaleja digitaaliseen piirtämiseen, Corel on enemmänki traditionaalista maalaamista matkiva ohjelma.)

Rinnalla joskus käytän Photoshoppia ja harvoin Gimppiä :)

//Uhöh en osaa neuvoa SAIta tai vastaavia ohjelmia valitettavasti :c

Viimeksi muokannut aprikoosi päivämäärä 31 Loka 2013 21:00, muokattu yhteensä 1 kerran

31 Loka 2013 20:59
Profiili WWW
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 29 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava