Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 18 Huhti 2019 23:35

Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kritiikki 
Kirjoittaja Viesti
Marsu
Marsu

Viesti Kritiikki
Täällä oli vähän jo sivuavaa keskustelua kritiikistä, niin ajattelin, että oma topicci aiheelle voisi olla PRIMA.

Mutta yleensä keskustelua kritiikistä; mikä on hyvää kritiikkiä, oletko hyvä ottamaan sitä vastaan, annatko sitä?

Omasta kritiikihistoriasta täytyy sanoa, että olen mielestäni erittäin hyvä ottamaan kritiikkiä vastaan, niin asiallista, ihan trollausmielessä tehtyjä provoja (paitsi että olen niin huono provosoitumaan internet-ihmisistä, etten saa tälläistä oikein koskaan). Eri asia on toki, miten ns. oppi tai neuvo kritiikistä menee perille, mutta asenne on kohdallaan, eikä kritiikki aiheuta mitään itkuporuraivareita tai poruja, kuinka en nyt varmasti piirrä enää koskaan mitään.

Kritiikkiä taas annan aika huonosti, siis kommentit ovat yleensä aika tahmeaa perseelletaputtelua, että ai jai kun on mahtavaa, vaikkei teos mikään huippu olisi. Voisi ottaa asenteeseen antaa kritiikkiä, mutta toisaalta se aiheuttaa sen pienen riskin saada pissipään maine, kun menet kiivaiden fanien kuolaamaan työhön toteamaan, että väritys on vähän suolesta ja kohta faniwolf39593 on kommentoimassa "MEE MUUALLE JOS ET TYKKÄÄ ÄLÄ KUUNTELE SITÄ BLUEWOLF97 TÄÄ TYÖ O HIENO." Ei oikein tiedä mitä sanoa, ellei tunne tyyppiä.

Itseasiassa itse artisitit ovat usein hyviä ottamaan kritiikkiä, mutta kaverit ja fanit ovat pain in the ass, he suojelevat suojattejaan hyvin kaikelta muulta, paitsi kehuilta.

Täytyy sanoa kans, että asiallisessa kritiikissä en välttämättä ole hyvä ja yleensä se insidekritiikki kaverien kanssa on aika "kiva, mistä lähtien hahmolla on ollu struuma ja syöpä olkapäässä". Tottakai voin aina yrittää, mutta sellainen liian kiltti lässytys "anatomia on kaikekaikkiaan pielessä, eikä väritykseen ole käytetty 2 sekuntia kauempaa, mutta... on tää iha nätti, mahtavaa työtä" tuntuu turhalta valehtelulta, vaikka ei kylmästä huonojen puolien luottelemisestakaan tule kuin paha mieli ja kipeä peppu.

Mutta vois loppukevennykseksi pistää tämän, mielestäni tosi hyvä neuvo kritiikin ottamiseen ja antamiseen: http://akreon.deviantart.com/art/The-Hi ... -287120707

31 Loka 2013 18:48
Profiili
Kettu
Kettu

Viesti Re: Kritiikki
Itse oon aika huono antamaan kritiikkiä juurikin sen takia että "tää on vaan mun tyyli mee pois" tai "tee ite paremmin" tai "en edes piirrä tavoitteellisesti tää on vaan mun harrastus" jne jne lista on loputon. 99% tulee lynkkaus.
Tykkäisin kuitenkin antaa kritiikkiä mutta voi olla tulee vaan huono maine :'D Kun sitä ei osata vastaanottaa ja aletaan puolustella.
Itse kyllä otan kritiikkiä vastaan hyvin ja sitä kaipailisinkin mutta #nope. Ainoat jotka kritiikkiä mulle on antanut on jotkut irl kaverit, siis tyyliin "hei kuule mitä tämän jalassa tapahtuu" jne eli aika suoraan mutta eihän tuo mua haittaa!

31 Loka 2013 19:01
Profiili WWW
Marsu
Marsu

Facebookin koirataideryhmässä olikin 'keskustelua' tästä aiheesta, siellä sai itse (taas) naamapalmuta näitä Tiskijukan mainitsemia ihmistyyppejä. Kopioin tähän pari omaa kommenttiani kiteyttääkseni oman mielipiteeni niiden kautta.

"Jos ihminen ei osaa/halua ottaa kritiikkiä vastaan piirroksiin liittyen (niin pieni asia kun loppujen lopuksi kyseessä... o.o), epäilen hyvin vahvasti kykyä ottaa vastaan palautetta millään muullakaan elämän osa-alueella. Ymmärrän ala-asteikäiset ja pienemmät, mutta kyllä yläasteikäisen ja viimeistään peruskoulunsa päättäneen pitäisi kyetä ottamaan asiallisesti kritiikkiä vastaan ja keskustelemaan vaikeistakin asioista. Se kyky tuntuu monelta uupuvan."

"Nyt keksin yhden asian mikä minua ärsyttää nimenomaan tässä "mut se on mun tyyli!!11"-asiassa, nimittäin koirien/hahmojen eroavaisuudet. Ihmiset joilla on vakiintunut tyyli, piirtää hahmoista täysin samannäköiset vaikka yksi niistä olisi akita, yksi labradori ja yksi mopsi. Kun ne rodut on oikeasti ihan eri näköisiä ja mua ärsyttää suunnattomasti kun ihmiset lätkii hahmot samaan muottiin eikä edes yleensä viitsitä yrittää piirtää rodulle tai hahmolle tyypillisiä piirteitä. Vaikka hahmon omistaja sanoisikin että hahmo on TUKEVA ja LYHYTKARVAINEN niin siitä piirretään hoikka ja selvää pörheää turkkia. Huoh."

Itse annan siis mielelläni kritiikkiä jos löydän jotain mainitsemisen arvoista, pyrin kuitenkin aina myös kannustamaan (etenkin nuorempien kohdalla), vanhempien ihmisten kohdalla voikin olla vähän jyrkempi - tosin tuntuu että monet peruskoulunsa päättäneet angstiernut vetävät kamaa pyllyyn kun menet sanomaan asiasta. Koska tyyli. ":("

31 Loka 2013 19:17
Profiili
Alfa
Alfa

Tää on aihe, mitä oon miettiny joskus paljonkii :D Koska mun mielestä perjaatteessa jokaisen ihmisen, joka nettiin jotain julkaisee, pitäis olla kykenevä ottamaan kritiikkiä vastaan. Ei voi odottaa vaan kehuja ja hyvää palautetta ja katsonkin vähän kummaksuen näitä "Älä anna kritiikkiä" ihmisiä.
Mutta toisaalta mun mielestä ihmisellä on myös oikeus olla välittämättä kritiikistä. Jos ei tähtää piirtämisessä eteenpäin ja se on ihan vain omaksi iloksi niin mikäs siinä. Vaikka sillon kyllä en ymmärrä julkaisemisen pointtia.. Mut perjaatteessa "Se on mun tyyli" on ihan ok selitys sille, miksi piirtää jonkun asian sillai, miten piirtää. Riippuu tietysti, miten kypsästi asian ilmaisee. Kuitenkin, jos tykkää piirrellä sillä tavalla, millä piirtää, niin eihän siinä ole muilla ihmisillä oikeutta tavallaan puuttua asiaan ja vaatia muutosta.
Mun mielestä näiden ihmisten pitäisi silti osata ottaa sitä vastaan eikä täysin kieltää sitä. Voisivat sitten vaan vaikka ignoorata asian, jos niikseen tulee.

Mä haluan kritiikkiä ja kuulla, missä asioissa mulla on parantamisen varaa. En kyllä niinkään välitä yksittäisiin kuviin puuttumista, koska se ei perjaatteessa vie mua eteenpäin, vaan enemmän haluaisin vähän laajemmin kuulla. Jos joku tietty asia on usein kuvissa vialla tai vaikka teen jotain liian samalla tavalla aina niin siitä haluaisin kuulla. Jos joku asia mun kuvissa yleisesti näyttää huonolle haluan että siitä sanotaan :> Mutta jos vaikka kyseessä on vain yhden ihmisen mielipide, esim "Piirrät liian isoja silmiä", kyseenalaistan sitä hieman. Koska en tähtää realistiseen tyyliin niin perjaatteessa ei haittaa, jos piirustuksissani on suuremmat silmät, mitä koirilla oikeasti on. Kunhan ei näytä huonolle!
Tiedän kyllä syyllistyväni esim tuohon Jo-jon mainitsemaan asiaan, että kaikki on aina ihan saman näköistä. Toki se on mun piirtotyyli, mutta tahtoisin siihen vaihtelua. Toisaalta tämä "sameface syndrooma" on kyllä ehkä turhankin paheksuttu asia nykyään. Jokaisella kuitenkin on se oma piirtotyylinsä ja se näkyy kuvissa kaikesta huolimatta. Mielestäni on huolestuttavampaa, jos jokainen kuva on täysin erilainen!

Kritiikkiä annan nykyään harvemmin samoista syistä kuin muutkin täällä. Saa vaan jonkun kusipää-leiman otsaansa, jos kehtaa sanoa jotain parantamisenkin varaa töissä |D Ihmiset on nykyään liian pumpulilinnoissa eläneitä!

Tää on itselle jotenki tosi vaikea aihe, kun perjaatteessa ymmärrän tavallaan molempien "osapuolien" näkökulmat. Mielestäni tärkeintä on kuitenkin oma käytös. Se, miten kritiikkiä antaa ja miten sitä vastaanottaa eikä niinkään, mitä sillä saavuttaa :> Jokaisen oma asia kuitenkin, millaisista kuvista tykkää ja millaisia tahtoo piirtää.

31 Loka 2013 21:17
Profiili WWW
Hukka
Hukka

Koen olevani hyvä ottamaan kritiikkiä vastaan ja saamani kritiikki on ollut tyyliltään asiallista ja saanut minut kehittymään sekä kiinnittämään tiettyihin asioihin huomiota. Voisin sanoa arvostavani sitä, että olen saanut kritiikissä molemminpuoleista palautetta eli sekä hyvää, että huonoa. Näin minua ei olla ihan mollattu, vaan kannustettu, vaikka parantamisen varaa onkin.

Olen surkea kirjoittamaan kritiikkiviestejä ihan vain siltä osin, ettei siihen tunnu olevan tarpeeksi aikaa ja lyhyemmän kommentin kirjoittaminen on huomattavasti helpompaa. Mutta silloinkin kun olen sellaisia viestejä kirjoitellut olen pyrkinyt samanlaiseen periaatteeseen. Hyvää ja huonoa. Varsinkin aloittelevaa piirtäjää on turha torua ankarasti ja olisi hyvä suhtautua asiaan ymmärtäväisemmin/ystävällisemmin.

Pidän kritiikistä ja suhtaudun siihen huomattavasti paremmin kuin myönteiseen palautteeseen. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Toki hyvä palaute saa aikaan mukavan mielen, mutta tietynlainen voi myös vaivaannuttaa. Kritiikki on voinut hetkellisesti masentaa silloin, kun en ole hirveän paljon/ollenkaan harjoitellut asiaa x.

Haukkuminen menee kyllä tyyliltään loukkaavaksi ja henkilökohtaiseksi kritiikiksi. Silloin kannattaisi miettiä, miten sitä kritiikkiä oikein antaa ja omaa puhetapaansakin yhtä hyvin.

Blogit - dA - ask

31 Loka 2013 23:32
Profiili WWW
Marsu
Marsu

Tydii kirjoitti:
Tiedän kyllä syyllistyväni esim tuohon Jo-jon mainitsemaan asiaan, että kaikki on aina ihan saman näköistä. Toki se on mun piirtotyyli, mutta tahtoisin siihen vaihtelua. Toisaalta tämä "sameface syndrooma" on kyllä ehkä turhankin paheksuttu asia nykyään. Jokaisella kuitenkin on se oma piirtotyylinsä ja se näkyy kuvissa kaikesta huolimatta. Mielestäni on huolestuttavampaa, jos jokainen kuva on täysin erilainen!

Tähän minulla on erittäin hyvä vinkki: piirtäkää eri rotuisia hahmoja. Hopeanuolesta löytyy jo mahtava kirjo eri rotuisia hahmoja, piirtäkää ja tehkää niille rodulle tyypillisiä piirteitä. Tyyliähän ei tarvi itsessään muuttaa. Itse nimittäin teen parhaillani tätä, koska olen väsynyt katsomaan kuviani joissa hahmot on ihan samannäköisiä.

Yksi hyvä esimerkki (omasta mielestäni) on Marzzpark, jonka kykyä piirtää erirotuisia hahmoja ihailen kovasti mutta silti näkyy ihmisen tyyli;
http://marzzunny.deviantart.com/art/Ginga-characters-196401882
http://marzzunny.deviantart.com/art/GNG-Gin-group-195130767
http://marzzunny.deviantart.com/art/GDW-Weed-group-195131411

01 Marras 2013 00:21
Profiili
Kettu
Kettu

En osaa antaa kritiikkiä. Alan aina vain luetella vikoja enkä osaa sanoa mitään kuvista yleensä. Takerrun vain pikkuseikkoihin. Kirjoittelin joskus tuollaisia kommentteja muille (toki kehuin myös hyviä juttuja), mutta lopetin, kun tuntui, että pahoitin vain tekijän mielen. :/

Hyvää ja rakentavaa palautetta on vaikea antaa. Itseäni ärsyttää kommentointi tyylillä "anatomia on pielessä", kun se ei kerro, mikä siinä on pielessä. Piirtäjäkin varmasti huomaa, että kuvassa jokin mättää, mytta olisi kiva saada hieman tarkempaa palautetta. Minua ainakin auttaa enemmän kommentti "pää on aika pieni" kuin pelkkä epämääräinen huomautus, että hahmon anatomia ei ole realistinen. Hyödyttömässä kritiikissä ei ole mitään ideaa.

Kritiikin antajan tulisi mielestäni huomioida myös piirtäjän tyyli. Tekijän mielestä ylisuuret kirsut voivat näyttää kivoilta, vaikka ne eivät kovin realistisia olisivatkaan. Tokihan niistä voi sanoa, jos ne häiritsevät, mutta tekijällä pitäisi olla oikeus vedota tyyliinsä.

Ava © Cava

03 Marras 2013 23:34
Profiili
Kettu
Kettu

Itte en viitti sinänsä alkaa muille sanomaan anatomiasta ku ei ole mullakaan kauheen hyvin hallussa.
Monet on mun kaverit on silleen anna tähän kritiikkiä no enhän mie osaa mitään sanoa varsinki jos kuva on parempaa laatua ku mun omat. Enkä oikeestaan varmaan osais ees sanoa silleen 'kunnollista' kritiikkiä. :umm:

04 Marras 2013 17:36
Profiili
Kettu
Kettu

Tydii kirjoitti:
Mutta toisaalta mun mielestä ihmisellä on myös oikeus olla välittämättä kritiikistä. Jos ei tähtää piirtämisessä eteenpäin ja se on ihan vain omaksi iloksi niin mikäs siinä. Vaikka sillon kyllä en ymmärrä julkaisemisen pointtia.. Mut perjaatteessa "Se on mun tyyli" on ihan ok selitys sille, miksi piirtää jonkun asian sillai, miten piirtää. Riippuu tietysti, miten kypsästi asian ilmaisee. Kuitenkin, jos tykkää piirrellä sillä tavalla, millä piirtää, niin eihän siinä ole muilla ihmisillä oikeutta tavallaan puuttua asiaan ja vaatia muutosta.

Tässähän tää oravanpyörä tulee kiteytettynä. Toisaalta vaikka olisikin se oma tyylii niin mitä paremmin sen on osannut suhteuttaa realismiin, sitä parempi. Eli, ei ylimääräisiä niveliä, eripituisia jalkoja, perspektiivi toimii ja muuta tämmöistä nippelijuttua. Karikatyylikin perustuu realismiin, vaikka sekin on hyvin tyylitelty.

Jos on aivan överiksi vetänyt omalla tyylillään niin sitä on aika vaikea katsoa että mitä piirtäjä on edes yrittänyt ajaa takaa, jos kaikki on sitä "tää on mun oma tyyli"? Onko ne ylimääräiset nivelet ja eripituiset jalat ja tämmöiset siihen kuuluvia ja jos on niin miksi?

04 Marras 2013 19:30
Profiili WWW
Marsu
Marsu

^Täytyy omakohtasena kokemuksena (näin btw lisäyxenä) mainita nimeltämainitsematta eräs tyyppi jota olen devassa seurannut aikas pitkään. Tyypillä on artistina potentiaalia, ei hän mikään erikoisen taitava ole, muttei miään averagekaan. Tosiaan eräs yksi asia mikä minua hänessä on aina härnännyt, on tuo "se on mun tyyli, siks teen sen niin" mentaliteetti.

Rehellisesti, yhtään turhaan ilkkumatta minun täytyy sanoa, että tää periaate on pitänyt aika hyvin huolen, ettei tyyppi ole vuosien saatossa kehittynyt juuri ollenkaan anatomiassa, asennoissa tai.. no, siinä että hänen piirustuksensa olisivat menneet yhtään ns. oikeanlaista anatomiaa kohti. Väritys on ehkä muuttunut paremmaksi ja realistisemmaksi, linet eivät ole paksua suttua mitä aiemmin, mutta se tapa piirtää ihmis-spagettia on samanlaista höskäämistä, kuin aika kauankin sitten. Välillä ihmiset tuntuvat vangitsevan itsensä kehittymisen ulkopuolelle pynttäytymällä itsepintaisesti tyyleihinsä ja tekniikoihin.

Onhan niitä ihmisiä jotka PITÄVÄT tyylistään, oli se kuinka kamala tahansa, eivätkä halua muuttaa sitä, mutta itseäni toki subjekt. harmittaa tämä. Toki itse en pidä epäkohteliaana siitä huomauttamista, jos, näitä jo mainittuja selkeitä virheitä on. Piirtämisessäkin, kuten aika monessa harrastuksessa (vaikka tässä on erilaisia suuntautumuksia, kaikki eivät pyri photorealismiin) luultavasti on jonkunlainen tavoite kehittyä ja totta kai se harmittaa, kun jotkut ns. jäävät heittämään palloa tiiliseinään.

04 Marras 2013 22:38
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 11 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava