Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 18 Huhti 2019 23:49

Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Julkisuuden takia piirtäminen 
Kirjoittaja Viesti
Hukka
Hukka

Viesti Julkisuuden takia piirtäminen
Mitä mieltä olette julkisuuden takia piirtämisestä?

Mielestäni koko touhussa ei ole mitään järkeä ja se alkaa vähitellen syödä itse piirtämisharjoitusta, jos ainoa tavoite on saada julkisutta.

Mutta mutta. Julkisuus ei ole kuitenkaan se syy itselleni piirtää ja en usko, että monet ovat sitä edes tavoitelleet, kun ovat kehittyneet piirtäjinä. Minulle riittää oikeastaan se, että saan toteuttaa itseäni ja piirtäjäystävilläni herää jotain kommentoitavaa piirrustuksistani. Pääpaino on kuitenkin siinä itselle piirtämisessä.

Blogit - dA - ask

28 Loka 2013 16:38
Profiili WWW
Beta
Beta

Viesti Re: Julkisuuden takia piirtäminen
Yleisesti ottaen kuvittelisin että voi olla aika stressaavaa, jos ainoa syy piirtää on tulla suosituksi, eikä taustalla ole ollenkaan oikeaa innostusta. Toisaalta en myöskään ole sitä mieltä, että siinä olis mitään pahaa, jos motivaattorina on myös muutakin kuin oma ilo. Kyllä mä voin ainakin myöntää, että ei se lisähuomio yhtään haittaiskaan ja minusta on kiva, että omat onnistumiset pystyy näyttämään muulle maailmalle ja myös saamaan sitten palautetta. Ehkä myös seuraajien mielipide saattaa pikkasen vaikuttaa siihen mitä piirrän, tai ainakin mitä julkasen... Semmonen tietynlainen halu pitää watcherit tyytyväisenä, vaikka mulla jo oman laiskuuden takia ei tämmösestä pysty tulemaan pakkomiellettä |D Myönnän kyllä, että kyttään välillä erilaisia statseja liikaa :'D Lisäks musta tuntuu, et pystyn panostamaan kuvaan helpommin jos se tulee jollekin muulle, kuin silloin, jos kyseessä on "vaan" oma hahmo. Tää ei tosin julkisuuden tavoitteluun liity, mutta tuli mieleen siitä, kun Robert puhui itselleen piirtämisestä.

Tähän julkisuuden vuoks piirtämiseen voi liittyä myös läheisesti esim. fanartin piirtäminen. Varmasti suurin osa tai monet piirtää fanarttia sen takia että oikeesti tykkää siitä sarjasta tai hahmosta tai mistä lie, mut sehän on aika yksinkertaista, että fanartilla saa lähes poikkeuksetta enemmän huomiota kuin originaaleilla töillä ainakin ennen kuin on saanut taakseen kunnon seuraajalauman, oman fanbasen :D Se tuntuu mun mielestä vähän teennäiseltä, jos vaihtaa aina piirtoaihettaan sen mukaan, mikä on suosittua. Toisaalta toki jokainen saa piirtää mitä haluaa, enkä tarkoita, että fanarttia tulis piirtää vaan ja ainoastaan asioista joiden 100% true fan on >'D Olishan munkin mielestä ihan hauskaa koittaa piirtää joku MLP:n poneista omalla tyylillä joskus, vaikka en katso sarjaa.

Jotkut saattaa suosioon/julkisuuteen kiinnittää erityisen paljon huomiota myös sen takia, että haluais saada taiteesta netin kautta jo uraa luotua. Tilaustöitä varten tarvitsee tietysti taitoja ja kokemustakin ehdottomasti, mut kaipa tietynlainen 'markkinointi' ja se, miten tuo itseään julki, varmasti vaikuttaa sattuman ohella. Mut taidetta kukaan tuskin valitsee minkään helpon rahan toivossa harrastuksekseen...

Loppujen lopuksihan suosittuna oleminen ei edes ole kovinkaan auvoista, mitä on ns. suosituilta itseiltään kuullu. Pitää varoa sanomisiaan, vastuu lisääntyy, ihmiset saattaa olettaa sun piirtävän vaan sitä asiaa X jonka avulla nousit "pinnalle", kokee omistavansa sananvaltaa sun tyyliis enemmän, muiden käyttäjien kanssa voi olla hankalampi viestiä rauhassa ja hankkia kavereita, jotka oikeasti haluaa kaveerata vaan sun itsensä vuoksi... Lista on aika pitkä ja varmaan sitä voisi jatkaa helposti, ja sillon kun tämmöstä miettii, niin tulee kyllä semmonen fiilis et ihan hyvä näin. Luulen et sitä vaan helposti kuvittelee et ite kokiskin asian eri tavalla ja haluais tavallaan päästä kokeilemaan sitäkin puolta! Ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolen ja niin edelleen.

Hmm, toivottavast ei menny mitenkään ohi aiheen ku tähän liittyy niin paljon kaikkea, ainaki mun mielessä :D Mut jos tästä mun romaanista saa jotain irti niin kiva homma OvO

28 Loka 2013 23:22
Profiili WWW
Marsu
Marsu

Eikös kaikki jollakin tasolla piirrä huomion toivossa? Siis kun ollaan tilanteessa, jossa tyypillä on mahdollisesti tunnus deviantartissa, sketsiblogi ja 3 muuta tunnusta eri taidesivuilla, niin en usko, että kyseessä on ihan 100% oman itsensä vuoksi piirtäminen näinkin leveällä näyttämisellä, johon mahdollinen thirst of fame ei ole lainkaan vaikuttanut. ;)

Lainaa:
Varmasti suurin osa tai monet piirtää fanarttia sen takia että oikeesti tykkää siitä sarjasta tai hahmosta tai mistä lie, mut sehän on aika yksinkertaista, että fanartilla saa lähes poikkeuksetta enemmän huomiota kuin originaaleilla töillä ainakin ennen kuin on saanut taakseen kunnon seuraajalauman, oman fanbasen :D Se tuntuu mun mielestä vähän teennäiseltä, jos vaihtaa aina piirtoaihettaan sen mukaan, mikä on suosittua.

Viimeiseen lauseeseen viitaten: mutta ihmiset sinänsä seuraavat nykyään aikalailla fandomeita ja piirtävät mielellään fanarttia juuri kuumista aiheista, ei välttämättä huomion toivossa (aka piirrän ny tän hahmon ku ihmiset tykkää siitä ja saan varmaa 9592 favea ja huomenna piirrän ton, koska se on suosittu), vaan koska kyseinen sarja on kuuma juttu, todennäköisesti siis myös piirtäjänkin mielestä. Esimerkkinä nyt aikalailla mylläävät SNK, 2k12 turtles, pokemonin uusin generation, doctor who, Sherlock, Dangan ronpa ja jo hieman laantuneet Hetalia, Touhou, transformers, MLP, naruto ja nyt vaikka aika kuollut Harry Potter. Totta kai, minustakin on teennäistä piirtää sarjasta, josta ei tiedä yhtään mitään ja jota ei ole vaivautunut edes katsomaan (okei, olen toisaalta itsekin piirtänyt touhou hahmoja, vaikken ole peliin koskenut, mutta aah, saanko lisäpisteitä, jos olen plärännyt kyseisen sarjan musiikkitarjonnan läpi 93 kertaa youtubesta ja tiedän monen hahmon nimen ja taustat?), mutta fandomit ovat liikkuva eläinlaji. :proud:

Itseäni kismittää myöskin ihmisten itkeminen siitä, kuinka toinen saa enemmän huomiota piirtäessään fanarttia, kuin se joku, joka keskittyy OC materiaaliin. Fanartissa kuitenkin on aika usein hyviksi hiotut hahmot ja kokonaisuudet, kun taas täysin omia ideoita, hahmoja ja vastaavia tehdessä ne täytyy luoda itse, eikä lopputulos ole aina yhtä tasokasta tai hyvin markkinoitua.

En ole koskaan tajunnut miten sen fanartin piirtämisestä ruikuttamisen tavallaan oikeuttaa? Tarkoitan, että kun ihminen valittaa jostain, yleensä ajatuksen takana on joku vaihtoehtoinen toimintamalli, jota hän haluaa muiden toteuttavan. Mikä se tässä on, jos orginaali-artistia kismittää fanartti? Lopettakaa piirtämästä fanarttia ja piirtäkää OC taidetta niinkuin minä!?! Eihän siinä ole mitään mieltä, enkä usko, että kamalan moni viitsis ääneen tälläistä sanoa, mutta silti harvasen paikassa armaassa devianrartissa jaksaa yksi jos toinenkin nostaa sormeansa fanart-taiteilijoita kohti. Toki saa spekuloida piirtääkö tuo vaan feimin vuoksi, mutta silti, silti, silti. :|

30 Loka 2013 14:26
Profiili
Beta
Beta

Varmaan offautuu vähän, mutta kun tässä nyt on ollut fanartista niin kova puhe niin...

Piirsin muutama vuosi takaperin eräälle melko tunnetulle suomalaiselle koirapiirtäjälle pienen artin. Eräs kaveri sattui seuraavana päivänä kylään, ja huomasi viesteissäni, että kyseinen henkilö oli lisännyt minun piirtämäni kuvan suosikkeihinsa. Hän ei siis tiennyt, että kyseessä oli fanart.
Hän huudahti ensin ihan että OOH TOI ON FAVETTANU SUN KUVAN. Selitin, että kyseessä oli fanart. Sain kuulla kommentin "No joo, mäki rupeen piirtää kuuluisille tyypeille nii mustaki tulee kuuluisa."
Että ärsytti. Mutta kaipa toi selittää myös sen, minkä takia sain Youtubessa kymmenittäin enemmän arttia, kun mulla oli 100 subbaajaa, kuin nyt, kun niitä on yli 2000. Ihmisiä ne kaikki on, minkä takia ei muka saisi piirtää fanitaidetta hyvälle piirtäjälle, jos tämä on suosittu? >_<

30 Loka 2013 23:01
Profiili
Kettu
Kettu

No tässä on kyllä ihan kivasti jo kerrottu julkisuuden ns. huonot puolet. Mutta kolikolla on kääntöpuolensa.

Itse olen melko kunnianhimoinen, haluan tulla paremmaksi ja paremmaksi. Mikäli saan watchereita aina kun laitan jotain devaan ja jos saan paljon faveja se kyllä nostattaa arvostusta omaan piirtämiseen melkoisesti. Monikaan ei varmaan tiedä, mutta olen varmaan itsekriittisin tyyppi mitä voi löytää, joten tämänkin takia tulee hyvä mieli jos "saavutan" jotain. Olen kolmen vuoden aikana kehittynyt niin paljon, että haluan pitää hyvän tahdin päällä.

Julkisuudesta voi olla myös hyötyä. Jos annat vaikkapa kritiikkiä jollekkin, etkä ole suosittu, niin tyyppi hyvin suurella todennäköisyydella alkaa latelemaan "no tee itse paremmin" -juttuja. Jos taas on suosittu (=hyvä) niin näiden tyyppien kommentit kummasti otetaankin paremmin vastaan.

Periaatteessa omaa motivaatiotani pitää yllä ne suositutkin. Watchaan yli tuhatta tyyppiä devassa joten mukaan mahtuu niitä ei-niin-tunnettujakin. En ole niin nuuka kuitenkaan, mitä ennen. Inspiroidun herkästi muiden hienoista töistä (ja musiikista). Mikäli on suosittu, heidän työnsä varmaan hyppii silmilleni ennemmin tai myöhemmin. Muuten saa käyttää vähän vaivaa, että löytää kivoja töitä. Oon kyllä aika ylpeä itsestäni siinä määrin, että olen löytänyt niin paljon watchattavia. Periaatteessa en kyllä itse hirveästi välitä kuinka moni mua itseäni watchaa, mutta kuten tuolla aikaisemmin selitin olevani kunnianhimoinen jne, niin... Vähän ristiriitaista :') Mutta kuitenkin.

Mutta olen täysin samaa mieltä siinä suhteessa että piirretään fanarttia jostakin vain sen takia, että ko. asia on suosittu. Jotkut tyypit on kyllä erittäin yliarvostettuja, he voivat pieraista jonkun pienen sotkun viidessä minuutissa ja sitten saa viissataa favea sillä. Toiset taas käyttävät tunteja johonkin yksityiskohtaiseen ja värikkääseen työhön ja ne saavat hyvä jos sata favea. Vähän kyllä pistää katkeraksi tämäkin juttu. Mutta sinänsä ei kyllä syö motivaatiotani yhtään.

31 Loka 2013 00:02
Profiili WWW
Beta
Beta

burokkoru, lähinnä meinasin just itsekin sitä tapausta, että se kiinnostuskin puuttuu kun sitä aihetta vaihetaan :D Mutta hyvä ottaa tuokin tietty huomioon, ja no joo, esimerkiks just ton takia ei kannata heti mennä automaattisesti olettamaan liikaa syistä taiteen taustalla. Oon kans samaa mieltä tosta väännöstä OC-artin ja fanartin välillä, välillä se menee ihan älyttömäksi.

t1sk1jukalla oli aika hyviä pointteja tuolla viestissään. Toi tommonen "tee ite paremmin" -asenne osaa kyllä toisinaan olla tosi rasittava. Monesti oon kuullu kritiikin antamista lahjakkaammalle verrattavan siihen, että ei tarvi olla kokki huomatakseen että ruoka on pahaa :D Kyllä mun mielestä kaikkien antama kritiikki pitäis ottaa huomioon tai ainakin hyväksyä se ihan samalla tavalla - kiittää nätisti tai vaikka siinä vaiheessa sanoa olevansa oikeastaan vähän eri mieltä, mut ei mitään tommosta vastaheittoa vaan toisen tason takia. Vaikka joo, jos joku tyyppi on suosittu niin luultavasti on myös taidoiltaan parempi, mut silti.

Toi favejen epätasanen jakautuminen on joo vähän mitä on. Mut toisaalta en mäkään sille jaksa kamalasti uhrata ajatusta, kun se vaan valitettavasti menee niin. Kuulostaapas ankealta :D

31 Loka 2013 01:04
Profiili WWW
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 6 viestiä ]