Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 19 Kesä 2019 22:04

Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Iän vaikutus piirtämiseen 
Kirjoittaja Viesti
Hukka
Hukka

Vastaa lainaamalla
Viesti Iän vaikutus piirtämiseen
Vaikuttaako ikä mielestänne piirtämiseen. Millä tavoin?

Minulla ainakin syntyy helposti sellaisia oletuksia itsestäni, minkä mukaisesti minun pitäisi osata piirtää ja tunnen itseni jopa toisinaan vanhaksi. Hui kamala. Mutta uskoisin sen pelkästään johtuvan siitä, miten lyhyen ajan kumminkin olen piirtänyt ja miten muut vuorostaan pidempään.

Toisaalta olen kyllä nähnyt esim. oman ikäisiäni luokkalaisia poikia ja he piirtävät jopa kuin pari vuotiaat.

Loppujen lopuksihan siinä on kyse siitä, minkä verran itse harrastaa. Vaikka helposti oletuksia saattaa syntyäkin. Silti ikä ei ole ainakaan este omalle kehittymiselle tai syy, etteikö jotain voisi alkaa opettelemaan.

Blogit - dA - ask

28 Loka 2013 16:22
Profiili WWW
Marsu
Marsu

Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Iän vaikutus piirtämiseen
Oma kantani asiaan on se, että ei vaikuta.

Iällä ei ole mielestäni niin suurta osuutta siinä asiassa, että kuinka hyvin osaa piirtää. Kaikkihan riippuu enemmänkin harjoittelusta ja sen määrästä. Mitä nuorempana harjoittelet yhä useammin ja useammin piirtämistä, niin sitä parempi olet luultavasti tulevaisuudessa, olitpa vaikka ikäluokkaa seitsenvuotias. Toisaalta kaikkihan eivät välttämättä kehity piirtämisessä, vaikka kuinka harjoittelisivat, koska asenne voi olla väärä. Esim. jos vain tuherrat päivästä toiseen jotain ilman minkäänlaista innostusta tai panostusta asiaan, niin jäät vain junnaamaan paikoilleen, eikä piirtotaito paljoa kehity alkupisteestä eteenpäin.
Eihän aloitteleva ratsastajakaan kehity harrastuksessaan yhtään, jos ajatusmaailma on luokkaa ''Riittää kun vaan istuu täällä selässä tekemättä yhtään mitään. Kyllä mä parin kuukauden jälkeen jo ratsastan kuin ammattilainen.''

Mielestäni DartMischee on hyvä esimerkki siitä, että iällä ei ole merkitystä piirtotaitojen suhteen. Hän on iältään 15 vuotta, ja piirtää jo kuin ammattilainen (omasta mielestäni). Hän kun on vuotta vanhempi kuin minä, niin se toimii aika hyvänä motivoijana katsella hänen töitään.

29 Loka 2013 18:59
Profiili WWW
Marsu
Marsu

Vastaa lainaamalla
Olen melkolailla samoilla linjoilla Seelewaan kanssa, mutta tarkennan omaa mielipidettäni hieman.

Minusta iällä ei ole piirtämisen suhteen mitään merkitystä, jos olet yli 8-10 vuotias. Kylmä fakta on se, että aivot ovat täysin kehittyneet vasta siinä kahdenkymmenen vuoden tietämillä. Alle kymmenenvuotiaan aivot ja käsi eivät vain vältämättä pelaa yhtä hyvin yhteen kuin vanhemmalla. Tämä tietenkin korostuu, mitä nuorempiin ihmisiin mennään. Tietenkin tämä on karkeaa yleistystä ja tietenkin piirtämisen määrä ratkaisee, mutta iällä on merkitystä tiettyyn pisteeseen asti. Paitsi lapsinerot, joista en nyt puhu sen enempää tässä yhteydessä.

Kiatsulle sen verran, että tiedän sen alemmuuskompleksin, kun joku -95 vääntää uskomattomia kuvia... Mutta niistä pitää vain päästä yli ja jatkaa elämää:)

There's no music playin'

dA-tili
tumblr
vapaasti kopioitavia kuvia

29 Loka 2013 23:03
Profiili
Alfa
Alfa

Vastaa lainaamalla
Aika samoilla linjoilla minäkin ihmisten kanssa. Ikä ei vaikuta ollenkaan niin paljon kuin harjoittelun määrä. Ja tottakai joillain on ihan luonnostaan parempi visuaalinen silmä esim värien käyttöön ja ylipäätään tekniikkaan.
Tietenkään mikään 8 vuotias ei osaa ajatella yhtä monipuolisesti kuin 20 vuotias, mutta se että on 20 vuotias ei tee hyväksi piirtäjäksi. Ihan pienestä asti aktiivisesti piirtänyt 8 vuotias voi kuitenkin perjaatteessa olla parempi, kuin 20 vuotias, joka ei ole koskaan piirtänyt.

Mullakin on tuota ongelmaa, että katson nuorempia piirtäjiä ja tunnen oloni jotenkin huonoksi, koska piirrän huonommin. Vaikka tiedän, että oon piirtäny vähemmän aikaa niin silti :D Ihmiset aina kysyy "Kuinka vanha oot?" sen sijasta, että kysyisi "Kuinka kauan oot piirtäny?". Jotenki ku muut olettaa, että 18 vuotiaan kuuluisi olla joku mestari (olenhan jo aikuinen!!) niin sitä itsekin vähän harhautuu ajattelemaan niin.

30 Loka 2013 13:14
Profiili WWW
Marsu
Marsu

Vastaa lainaamalla
Seelewaa kirjoitti:
Mitä nuorempana harjoittelet yhä useammin ja useammin piirtämistä, niin sitä parempi olet luultavasti tulevaisuudessa, olitpa vaikka ikäluokkaa seitsenvuotias. Toisaalta kaikkihan eivät välttämättä kehity piirtämisessä, vaikka kuinka harjoittelisivat, koska asenne voi olla väärä. Esim. jos vain tuherrat päivästä toiseen jotain ilman minkäänlaista innostusta tai panostusta asiaan, niin jäät vain junnaamaan paikoilleen, eikä piirtotaito paljoa kehity alkupisteestä eteenpäin.

I so agree! En tiedä onko tässä kyseessä oikeestaan just edes ikä, enemmänkin kokemus (((köhköh saattaahan puhtaalla lahjakkuudellakin olla näppinsä pelissä, mutta se on sitten oma asiansa :S ))).

Tiedän myös kavereita, jotka piirtävät ehkä kerran viikossa "yh en osaa mitään" mentaliteetilla, eivät treenaa juuri koskaan ja joiden taidot saavat meikäläisenkin itkemään kateudesta katsoessani omia kamalia piipurruksia. Toisaalta on niitä ihmisiä, jotka tuupertavat ja puupertavat, treenaavat, opettelevat anatomiaa ja käyvät kursseja, mutta jotka silti eivät koskaan saavuta kuin vähän yli averagen tason, jos edes sitäkään. Jotkut ihmiset vain kekkaavat tietyt tekniikat ja saavuttavat motorisia taitoja helpommin. Vähäniinkun vertauksena ihmiset, jotka syntyjään ovat lahjakkaita loogisessa päättelyssä ja matematiikassa.

Sinänsä, kuten jossakin viestissä sivallettiin, ideat saattavat iän karttuessa vähän kehittyä enemmän kuin raaka taito. Onhan nuorilla tapana käyttää ideoita vähän naiivisti ja tehdä välillä typeriäkin yhdistelmiä ja oppia sitten myöhemmin, että niitä parempiakin ideoita ja toteutustapoja on olemassa.

30 Loka 2013 13:50
Profiili
Kettu
Kettu

Vastaa lainaamalla
Mie en tiiä mut ite oon piirtäny pari kolme neljä vuotta ainakin koiria ja oon tässä kehittyny omasta mielestä aika paljon!
Sillonku ei piirrä sillo ei myöskää kehity. Ite ekana piirsin hopeanuoli staililla mut sitte aloin kääntymään vähän realistisempaan (nojaa realistinen ja realistinen)
:)

04 Marras 2013 17:31
Profiili
Kettu
Kettu

Vastaa lainaamalla
Tätä on jo hyvin tässä pohdittu ja itsekkään en usko, että ikä merkkais todellakaan kaikkee. Toki on todettu, että mitä nuorempana alottaa sitä paremmin jonkun asian voi oppia, mikäli sitä oikeesti tekee ja harjoittelee usein. Kuitenkin kovalla yrittämisellä ja harjoittelulla voi vanhempanakin oppia vaikka mitä ja joillakin saattaa olla apuna ns. synnynnäiset lahjat. Tydii siitä taiskin mainita, että jotkut on luonnostaan parempia esim. hahmottaan värit, mikä helpottaa piirtämisen/maalaamisen opettelua. Koulussa oon kans hyvin huomannu, että jotkut hahmottaa 3D-kuvia huomattavasti paremmin kuin toiset, mikä varmasti helpottaa perspektiivien teossa, kun ne osaa hahmottaa miten esim. joku rakennus muuttuu, kun sitä katsoo eri kulmista.

Elikkäs musta piirtämisen taso on lahjojen/lahjattomuuden, harjoittelun ja oppimiskyvyn yhteissumma, jossa painopiste kallistuu useimpien kohdalla kahteen jälkinmäiseen - Ei niinkään siihen ikään.

| DeviantArt |Tumblr |

07 Marras 2013 19:09
Profiili WWW
Hukka
Hukka

Vastaa lainaamalla
Jos nään jonkun hienon piirustuksen ja saan alemmuskomplekseja niin useimmiten ajattelen että "noh, mähän oon vielä nuori, en mä voi osata piirtää noin hyvin". Haluaisin karsia tän ajattelutavan pois (ja karsinkin), sillä en välttämättä edes kehity piirtämisessä jos ajattelen vaan noin. Koska se asenne on väärä. Mun vastaus kuitenkin on myös ettei iällä ole väliä.

Lapsena (joskus 7 vuoden ikäisenä) ei välttämättä vielä aseteta itselleen kummempia tavoitteita, mutta vähän vanhempana (esim. 12 vuotiaana) saattaa alkaa miettimään tavoitteita, jos tykkää piirrellä paljon. Ja yleensä tavoitteiden avulla voi kehittyä, kun tietää mihin suuntaan haluaa lähteä piirtämisensä osalta. Noi ikäesimerkit on tosiaan vaan esimerkkejä ja tarkoitan koko asiaa yleisehköltä kantilta, koska voihan joku 7 vuotiaskin piirtää hyvin ja tavoitteita saavuttaen. Ainakin mä vaan piirsin aluksi jotain koiria miettimättä sen enempää niiden anatomiaa, ja nyt 13 vuotiaana tavoittelen realistisien koirien piirtämistä. Kaiken takana on kuitenkin motivaatio + mahdollisesti tavoitteet ja sen tähden tuleva innostus harjoittelemiseen.

Seelewaa kirjoitti:
"Eihän aloitteleva ratsastajakaan kehity harrastuksessaan yhtään, jos ajatusmaailma on luokkaa ''Riittää kun vaan istuu täällä selässä tekemättä yhtään mitään. Kyllä mä parin kuukauden jälkeen jo ratsastan kuin ammattilainen.''

Tää on hyvä. ;)

01 Tammi 2014 16:15
Profiili
Marsu
Marsu

Vastaa lainaamalla
Itselläni oli myös pitkään tuo asenne nuorempana, että noh.. ylöspäin katsomani piirtäjät olivat usein paljon vanhempia. Heillä oli enemmän kokemusta, joten ajattelin, että ehkä se sitten siitä, kun kasvan vähän. Myöhemmin on tullut huomattua ettei sillä iällä ole mitään väliä, kokemuksella on. En silti kiellä: saan alemmuuskomplekseja aina jos näen jonkun itseäni nuoremman piirtävän ihan käsittämättömän hienosti. Mietin aina millaisia tikku-ukkoja piirsin sen ikäisenä ja harmistun vähän, mutta koska ihmiset on niin erilaisia niin minkä sille voi?

Jotkut ihmiset on luonnostaan lahjakkaita, jotkut on harjoitelleet todella ahkerasti ja opiskelleet, jotkut taas vasta opettelee alkeita. Kaikki ovat niin eri vaiheessa, että toisiinsa vertaaminen on melkeinpä turhaa.

02 Tammi 2014 20:20
Profiili
Marsu
Marsu

Vastaa lainaamalla
Samalla linjoilla muiden kanssa c:

Kuten monella muullakin piirtäjällä, myös minulla on ollut alemmuuskompleksi monesti. Nykyään en niinkään katso piirtäjän ikää, vaan taitoa. Saatan kyllä ihmetellä, että kuinkas hienosti tämä on oppinut piirtämään. Olisinpa minäkin tuon ikäisenä :´D Ikä ei vaikuta piirtämiseen, vaan harjoittelu ja opetteleminen. Itselläni on luonnoslehtiä, johon harjoittelen piirtämään koiria eri asennoissa ja ilmeitä, sekä muita eläimiä.

Ja onhan osalla ihmisistä luonnostaan paremmat "lahjat" kuin toisella. Mutta harjoittelemalla oppii - itsekin olen piirtänyt kahdeksan vuotta, enkä osaa mielestäni kunnolla tehdä esim. taustoja. Mutta koska olen alkanut harjoittelemaan, olen myös huomannut kehitystä.

13 Maalis 2014 17:55
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 12 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava