Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 25 Kesä 2019 11:01

Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Taide ammattina 
Kirjoittaja Viesti
Kettu
Kettu

Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Taide ammattina
No se justii :'D
Mut vaikeammaks tän tekee kyl se, että tällä alalla on selvästi ylitarjontaa, niin töitä et meinaa saada kirveelläkään, ellet ole joku Einstein tai joku sua huomaa jne.

16 Marras 2013 16:42
Profiili WWW
Kettu
Kettu

Vastaa lainaamalla
Jos tarkemmin tuota miettii niin jotenkin tuntuu siltä että ilman kunnollista asennetta ei pääse pidemmälle taiteilijana. :D

+ Ask.fm + Twitter +

17 Marras 2013 22:22
Profiili
Marsu
Marsu

Vastaa lainaamalla
Itse vielä ala-asteen lopulla ja 7. luokalla ajattelin media-assistentin tmv. uraa. Aina kuitenkin oli takaraivossa ajatus siitä että kunpa saisin tehdä jotain merkittävää ja mielenkiintoista ja työskennellä lääkärinä. Pikkuhiljaa 8. luokan aikana ajatus kypsyi hiljalleen päässä ja 9. luokkaa edeltävänä kesänä tapahtuneen "aikuiseksi kasvamisen" myötä olin jo täysin varma siitä että haluan opiskella lääketiedettä. Asia vain vahvistui entisestään (olin mm. tetissä lapin keskussairaalassa - ja oli aivan erilaista kuin jossain typerässä kirjakaupassa!) ja erityisesti eräälle kirurgille tekemäni haastattelu vahvisti erästä mielipidettäni; harrastus ja työ tulee pitää erillään. Niin haluan tehdäkin, piirtäminen on minulle harrastus ja pakoreitti todellisuudesta, enkä halua sekoittaa sitä työhön. Ja aion noudattaa tämän kyseisen lääkärin viisasta neuvoa suuressa kiitollisuudessa. (ja tietysti sydäntä lämmitti se, että kiireellisestä aikataulusta huolimatta hän suostui haastateltavaksi, keskusteli kanssani täysin avoimesti mm. omasta koulutustaustastaan ja antoi neuvoja tulevaa varten. Ja tämä kaikki tapahtui vastaanottokäynnilläni - miettikää miten lämminsydäminen ihminen! Olen hänelle ikuisesti kiitollinen. ;;)

Jokainen tietysti tekee omat päätöksensä mutta olisi hyvin todennäköistä (jo tällaisena perfektonistina kuten minä) että innostus piirtämiseen kuolisi hitaasti mikäli joutuisin tekemään sitä työkseni. Myös työllisyystilanne on yksi syy miksen edes enää harkitse media/taidealaa - yläasteen kuvataideopettajan paikka kun ei herätä minussa suurta mielenkiintoa

18 Marras 2013 01:12
Profiili
Marsu
Marsu

Vastaa lainaamalla
Nyt onkin hyvä tässä mainostaa omaa kylää, kun yhteishaku alkaa helmikuulla. :)

Eli siis täällä Ikaalisissa on taiteellista koulutusta, Ikata nimisessä opiskelupaikassa. Mahdollisuus on siis opiskella itsensä graafiseksi suunnittelijaksi. Pääasiassa koulutus sisältää käsin maalaamista, eli jos tietokoneella piirtäminen on ykkösjuttusi, etkä halua koskeakaan maalausvälineisiin, jätä tämä koulutus väliin. Tietty tällä saa hyvän pohjan jatkokouluttautumiselle, mutta opettajat eivät siellä katso hyvällä sitä, että piirretään vain tietokoneella. Myös pääsykokeissa tätä painotetaan.

03 Tammi 2014 07:46
Profiili WWW
Kettu
Kettu

Vastaa lainaamalla
Mä olin Ikatassa joku vuosi pääsykokeissa ja pääsin sisään :') Menin kuitenkin ammattikorkeaan kun sinnekkin paikka avautui \o Meillä on täällä joku joka on opiskellut Ikatassa vuonna kivi ja ei oikein tykännyt paikasta kun opetus oli mitä oli. En kyllä tiedä onko asia muuttunut, tyyppi on mua vuosia vanhempi eli on ollut jo kauan sitten siellä.

18 Tammi 2014 02:47
Profiili WWW
Marsu
Marsu

Vastaa lainaamalla
Joskus lapsena ja vielä yläasteikäisenäkin haaveilin ryhtyväni Aku Ankka-piirtäjäksi "sitten isona". Nykyisin en ole ollenkaan kiinnostunut elättämään itseäni piirtämällä, tai en ainakaan niin, että piirtäminen olisi se päätyö. Syinä tähän ovat yksinkertaisesti se, että haluan piirtämisen olevan vapaata ja nautinnollista, enkä halua piirtää "pakon edessä". Rakastan nimenomaan yksityiskohtaisten töiden tekemistä, mutta olen toisaalta myös erittäin hidas piirtämään. Jotta pystyisin elättämään itseni piirtämällä, minun pitäisi piirtää paljon enemmän ja nopeammin kuin nyt, ja silloin todennäköisesti minun pitäisi piirtää yksinkertaisempia kuvia, mistä en todellakaan nauttisi.

Lisäksi pelkkä ajatus siitä, että minun olisi pakko piirtää, huvitti se sitten tai ei, ahdistaa ihan liikaa. Kuten sanoin, haluan piirtämisen olevan vapaata, enkä sellaista, että joku muu määräisi tahtini ja hönkisi niskaan hokien, että "lopeta jo se haaveilu ja piirrä". Ja vaikken olisi kenenkään palkkaamana töissä, joutuisin itsenäisenä yrittäjä kuitenkin pakottamaan itseni piirtämään, koska jostainhan sitä rahaa elämiseen on kuitenkin revittävä. Olen myös erittäin valikoiva sen suhteen, mitä piirrän, joten en todennäköisesti edes saisi tarpeeksi tilauksia itseni elättämiseen, vaikka työskentelisinkin itsenäisenä freelancerina.

Yksittäisiä tilaustöitä haluaisin sen sijaan tehdä vielä joskus. Voisin hyvin kuvitella, tai suorastaan uneksin vielä tekeväni kuvia esim. lastenkirjoihin tai fantasia- ja eläinaiheisiin kirjoihin. Vielä en tilaustöitä suostu tekemään, sillä toistaiseksi en uskalla luvata kenellekään saavani varmasti työn valmiiksi määräaikaan mennessä.

[√] Deviantart
[√] Instagram

04 Kesä 2015 01:51
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 16 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2